تغذیه و ورزشروانشناسی فردی

معجزه منیزیم در کاهش اضطراب / منیزیم 12 بیماری را آچمز می کند

منیزیم از جمله مواد معدنی موثر در سلامت روان افراد محسوب می‌شود.به عقیده‌ی محققان، در بیماران مبتلا به فقر منیزیم، اختلالات عصبی مانند فوبیا، مشکلات اضطرابی و حملات ناگهانی عصبی بیش از سایرین گزارش می شود. منیزیم به طور مستقیم با عملکرد سیستم عصبی محیطی، استخوان‌ها و ماهیچه‌ها ارتباط مستقیم دارد.

به گزارش خبرنگار خط سلامت این ماده‌ی معدنی در سنتز پروتئین‌ها و متابولیسم سلولی نقش مهمی ایفا می‌کند. تنظیم ضربان قلب، پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان، متعادل نگه داشتن سطح قند خون، کنترل آسم، دیابت و کنترل کمردرد و اختلالات روانی از دیگر خواص این ماده‌ی معدنی محسوب می‌شود.

منیزیم از ریز مغذی هایی هست که به جذب کلسیم کمک می‌کند و در رشد دندان‌ها و استخوان‌ها موثر است. فقر منیزیم یکی از دلایل و شیوع اختلالات عصبی، خستگی‌های مزمن، کمردرد، حملات میگرنی، ضعف عضلانی، کاهش اشتها، حالت تهوع و بی خوابی و ریتم نامنظم ضربان قلب به شمار می‌رود.

این ریز مغذی در مواد غذایی مانند سبزیجات برگ تیره مانند اسفناج، گوجه فرنگی، برگ چغندر، بلوط، سیب‌زمینی شیرین، هسته‌ی کدو حلوایی، آرد گندم، لبنیات مانند شیر و ماست و ماهی یافت می شود.

آسم

تحقیقات نشان می‌دهد، مصرف مکمل‌های حامی منیزیم یا پیروی از الگوهای غذایی حاوی منیزیم در بیماران مبتلا به آسم از اسپاسم عضلات تنفسی پیشگیری کرده و تعداد دفعات حمله را کاهش می‌دهد. همچنین مصرف مقادیر کافی از این مکمل در بیماران مبتلا به آسم از خس خس تنگی نفس می کاهد.

پوکی استخوان

منیزیم از ترکیبات مفید و موثر در پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان بوده و مصرف مقادیر کافی آن در بیماران مبتلا به پوکی استخوان احتمال شکنندگی استخوان‌ها را کاهش می‌دهد.

بارداری

مصرف مکمل‌های حاوی منیزیم در دوران بارداری نه تنها ریسک ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می‌دهد، بلکه با کنترل فشار خون بارداری، شانس ابتلا به مسمومیت بارداری را کم می‌کند.

کمر درد‌های مزمن

یکی از راهکارهای تخفیف کمردردهای مزمن مصرف مکمل‌های حاوی منیزیم یا بهره‌مندی از الگوی غذایی سرشار از این ریز مغذی است این ریز مغذی مفید استرس و اسپاسم عضلات کمر را کاهش داده و از تنش‌های ماهیچه‌ای کلیوی می‌کاهد.

حملات قلبی

فقر منیزیم در بدن یکی از دلایل افزایش ابتلا به حملات قلبی است. منیزیم ریتم ناموزون قلب را تنظیم کرده و از وقوع حملات قلبی می کاهد.

خستگی‌های مزمن

سندرم خستگی مزمن یکی از پیامدهای دنیای پر استرس امروز محسوب می شود.

مصرف مواد غذایی حاوی منیزیم باعث آزادسازی عضلات شده و دردهای مزمن ماهیچه‌ای و خستگی مفرط ناشی از خستگی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

مشکلات گوارشی

یبوست و اختلالات دستگاه گوارشی از جمله مشکلات شایع است که اکثر افراد کم و بیش آن را تجربه کرده اند. مصرف مقادیر زیادی از آب همراه با مواد غذایی حاوی منیزیم نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به یبوست و درمان آن ایفا می‌کند.

دیابت

پژوهش‌های متعددی حاکی از این مسئله است که مصرف مواد غذایی حاوی منیزیم بهترین منبع غذایی برای بیماران دیابتی محسوب می‌شود. این ریزمغذی مفید باعث بهبود واکنش انسولین به تولید قند خون می‌شود.

مشکلات عصبی

در علم پزشکی از منیزیم و مکمل‌های حاوی این ماده‌ی غذایی برای بهبود مشکلات عصبی استفاده می‌شود. به عقیده‌ی محققان، در بیماران مبتلا به فقر منیزیم، اختلالات عصبی مانند فوبیا، مشکلات اضطرابی و حملات ناگهانی عصبی بیش از سایرین گزارش می شود.

فشار خون

در بیماران مبتلا به فشار خون فقر منیزیم باعث تشدید بیماری می‌شود از طرف دیگر تحقیقات نشان می‌دهد، در بیماران مبتلا به فشارخون فقر منیزیم شایع است. از این رو برای درمان این بیماری مصرف مکمل‌های حاوی منیزیم توصیه می‌شود.

حملات میگرنی

حملات میگرنی از مشکلات شایع افراد در دنیای صنعتی و پر از استرس محسوب می‌شود. تحقیقات حاکی از آن است که کبود منیزیم از جمله علل سردردها و وقوع حملات میگرنی محسوب می‌شود.

تولید کلاژن

منیزیم از جمله مواد معدنی است که در تولید پروتئین هایی که به ساخت کلاژن‌های پوست کمک می‌کند، نقش دارد. مصرف مواد معدنی حاوی منیزیم از پیری زودرس و افتادگی پوست پیشگیری می‌کند.

همچنین جذب بهتر مکمل‌هایی مانند سدیم، کلسیم، فسفر و پتاسیم از دیگر حواس منیزیم است. انرژی بخشی و فعال کردن عملکرد آنزیم هایی که در تولید انرژی نقش دارند از خواص عمده منیزیم به شمار می رود.برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید.تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع ولینک دهی بلامانع است.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن