روانشناسی فردی

اضطراب تماس چشمی/ 2 راه غافلگیر کردن اضطراب تماس چشمی

خط سلامت: نازنین صدر: اضطراب تماس چشم در تعاملات اجتماعی اختلال ایجاد می کند. توانایی برقراری ارتباط خوب چشمی از جنبه های مهم تعامل اجتماعی است. افرادی که به چشمان دیگران نگاه می کنند دوستانه و مهربان شناخته می شوند. با این حال بسیاری از افراد خجالتی و مضطرب در ارتباط با مشکل روبرو هستند.

اضطراب تماس چشم چیست؟

به گزارش نازنین صدر از خط سلامت،  اضطراب تماس چشم به ناراحتی شخص هنگام نگاه کردن به شخصی که مستقیماً در برابر اوست گفته می شود فردی که دچار اضطراب تماس چشم است ممکن است هنگام مکالمه از برقراری تماس چشمی جلوگیری کند. اگر این فرد ارتباط چشمی برقرار کنند ، اغلب احساس می کند مورد قضاوت قرار گرفته است.

چرا برخی افراد از تماس چشمی اجتناب می کنند؟

افراد به دلایل مختلف اضطراب تماس چشم دارند. برای کسانی که بیماری روانی تشخیص داده نشده است ، اجتناب از تماس چشمی می تواند به کمرویی یا عدم اعتماد به نفس مربوط باشد.

ارتباط چشمی و اختلال اضطراب اجتماعی

غالباً ، افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی نگاه كردن به چشمان دیگران را موجب اضطراب و ناراحتی می دانند .تحقیقات نشان داده است که افرادی که مبتلا به اضطراب اجتماعی از ارتباط مستقیم چشمی ترس  دارند. اگر اضطراب اجتماعی دارید ، بخشی از مغز به شما  هشدار می دهد .

تماس چشمی و اوتیسم

تحقیقات درمورد اوتیسم نشان می دهد افراد مبتلا به این بیماری نسبت به تماس چشمی حساسیت زیادی دارند به طوری که مغز آنها در مسیرهایی که بیان چهره افراد را پردازش می کنند غیرطبیعی است. این بدان معنی است مبتلایان به اوتیسم از تماس چشمی اجتناب می کنند زیرا باعث ناراحتی شدید و حتی درد در آنان می شود.

غلبه بر اضطراب تماس چشمی

برقراری تماس چشمی هنگام مکالمه مهم است. این مهارت هم برای شغل و هم برای روابط شخصی حیاتی است. اگرچه برخی از افراد مستعد ترس یا اجتناب از تماس چشمی هستند،اما بیشتر آنها می توانند مهارت های ارتباط چشمی خود را بهبود بخشند و در برقراری تماس چشمی مهارت داشته باشند.

دو مرحله برای یادگیری تماس چشمی وجود دارد:

  1. اضطراب در مورد تماس چشمی را کاهش دهید.
  2. مهارت های ایجاد ارتباط چشمی را بهبود ببخشید.
اضطراب در مورد تماس چشمی را کاهش دهید

افراد مبتلا به اختلال اضطراب تشخیص داده شده احتمالاً از درمان شناختی رفتاری (CBT) و  یا  دارو بهره مند می شوند بیشتر افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی می توانند یاد بگیرند که بر پاسخ ترس خود غلبه کرده و ارتباط چشمی خود را بهتر حفظ کنند.

اگر اختلال اضطرابی نداریدولی تماس چشمی شما را مضطرب می کند با افزایش زمان تماس چشمی تحمل تان را بالا ببرید. به تدریج احساس ناخوشایند کمتری خواهید داشت.

اگر در ابتدا تماس چشمی واقعی بیش از حد استرس زا باشد ، حتی می توانید با برقراری ارتباط چشمی با شخصیت ها در تلویزیون ، فیلم های آنلاین یا گفتگوی ویدیویی شروع کنید. اگر می بینید که اضطراب شما قبل یا در موقعیت هایی که باید با آنها تماس چشمی برقرار کنید افزایش می یابد ، سعی کنید تنفس عمیق انجام دهید تا ضربان قلب شما کم شود و خود را آرام کنید.

مهارت های ارتباط چشمی را بهبود ببخشید

اگر با شخصی به تنهایی صحبت می کنید مکانی را مستقیماً بین یا کمی بالاتر از چشم شنونده انتخاب کنید. یا سعی کنید چشمان تان کمی از فوکوس خارج شوند . گاهی اوقات نگاه کنید. خیره شدن بیش از حد شدید باعث ناراحتی افراد خواهد شد.

استفاده از این دو استراتژی برای بهبود ارتباط چشمی باعث می شود شنوندگان ارتباط بیشتری با شما برقرار کنند و احتمال احساس راحتی بیشتر هنگام صحبت کردن چه با یک گروه یا با یک فرد را افزایش می دهد. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع بلامانع است.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن