روانشناسی 45+

آلزایمر/ افراد مبتلا به آلزایمر را در آغوش بگیرید

آخرین تحقیقات ثابت کرده است که در آغوش گرفتن یکی از موثرترین کارها در برابر آلزایمر است.

متخصصان و روانشناسان نگران این مساله اند که بعد از پایان یافتن کووید 19 (COVID-19) جهان با موج بزرگی از بروز بیماری آلزایمر روبرو شود. سالمندان فعال کمتر دچار آلزایمر می شوند. براساس تحقیق منتشر شده در مجله Gerontology ، افراد مسن که سطح بالاتری از تعامل اجتماعی را گزارش می کنند ، ماده خاکستری بیشتری را در مناطق مغز مرتبط با خطر زوال عقل نشان می دهند .

به گزارش مینو کیا از خط سلامت محققان 293 شرکت کننده در یک طرح بزرگتر به نام ” سلامت ، پیری و ترکیب بدن” را مطالعه کردند ، که از سال 1997 داده هایی را در مورد عواملی که ممکن است منجر به کاهش عملکرد در افراد مسن سالم شود، جمع آوری کرده است.

شرکت کنندگان با میانگین حدود 83 سال سن ، اسکن مغزی شده و همچنین عاداتی مانند تغذیه ، تعاملات اجتماعی و فعالیت بدنی را گزارش دادند. علاوه بر این ، شرکت کنندگان رویدادهای عمده سلامتی مانند دیابت ، بیماری های قلبی عروقی ، زوال عقل ، آلزایمر و سرطان را گزارش می دهند.

محققان با تمرکز بر روی عادات تعامل اجتماعی دریافتند کسانی که معاشرت منظم و مکرر را گزارش می کنند ، از یکپارچگی ریزساختاری مواد مغزی خاکستری نیز برخوردار هستند.

 ماده خاکستری

در تحقیقات قبلی به ویژه در مورد بیماری آلزایمر ، ماده خاکستری برجسته شده است . در مطالعه ای که در Scientific Reports منتشر شده است ، محققان خاطرنشان كردند كه آلزایمر با پلاك های آمیلوئید و گره های عصبی الیافی كه در ماده خاکستری جمع می شوند مشخص می شود و می تواند منجر به تخریب سلول های مغزی شود.این نوع اکتشافات منجر به تلاش برای یافتن راه های بهتر برای حفظ ماده خاکستری شده است  و تحقیقات نشان می دهد برخی از استراتژی ها عبارتند از:

  • ذهن آرامی
  • ورزش، بیماری های قلبی عروقی
  • یادگیری مهارت های جدید
  • خوابیدن با کیفیت

نویسنده ارشد مطالعه حاضر ، سینتیا فلیکس ، MD ، MPH ، متخصص سالمندان در دانشگاه پیتسبورگ می گوید افزودن تعامل اجتماعی به این لیست منطقی است .

وی گفت: “هیچ درمانی برای زوال عقل و آلزایمر وجود ندارد ، به همین دلیل ما باید تمرکز خود را  روی پیشگیری بگذاریم و در صورت بروز روند آلزایمر پیشرفت را کاهش دهیم.” . به عنوان مثال ، فلیکس پیشنهاد می کند ، ورزش گروهی که برای شرکت کنندگان مسن سرگرم کننده است و دارای یک عنصر اجتماعی است ، انواع مختلفی از پیشگیری را در بر می گیرد.

مغز درگیر تعامل اجتماعی است

 او می گوید ، ما هنوز نمی دانیم که تعامل اجتماعی بیشتر باعث سالم ماندن مناطق مغزی می شود یا برعکس این مسئله است  کسانی که مغز سالم تری دارند بیشتر اجتماعی هستند. حتی ممکن است هر دو باشد که یک مغز سالم باعث می شود بیشتر معاشرت کنید و به نوبه خود باعث تقویت مغز شما شود. آنچه از تحقیقات قبلی شناخته شده است این است که نوروپپتیدهای خاصی وجود دارد – اکسی توسین و آرژنین وازوپرسین – که به تنظیم رفتار اجتماعی کمک می کند و در صورت عدم وجود این موارد در معرض خطر بیشتری برای افراد مانند اختلال اضطراب اجتماعی هستند.

به طور خاص اکسی توسین به شدت با پیوندهای اجتماعی ارتباط دارد به طوری که گاهی اوقات “هورمون عشق” نامیده می شود. اخیراً ، یک مطالعه روی موش ها در ارتباطات تحقیقات بیوشیمیایی و بیوفیزیکی پیشنهاد کرده است که برای درمان معکوس آسیب های ناشی از پلاک های آمیلوئید که می تواند به کند شدن یا جلوگیری از آلزایمر در آینده کمک کند باید اکسی توسین برای درمان ها در نظر گرفته شود.

یافتن اتصال

فلیکس اضافه می کند یکی از جنبه های قابل توجه این مطالعه زمان انجام آن است:  اکنون که بسیاری از افراد مسن به عنوان راهی برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض ویروس کووید 19 (COVID-19) خود را از دوستان و خانواده جدا می دانند ، عدم تعامل اجتماعی ممکن است در آینده نزدیک منجر به یک اثر موج بیشتر خطر زوال عقل و کووید 19 (COVID-19) شود.

با این حال ، روان درمانگر دانا دورفمن ، PhD ، MSW می گوید ، مشاركت اجتماعی همیشه لازم نیست كه شخصاً انجام شود . اگرچه توانایی در آغوش کشیدن یکدیگر باعث افزایش اکسی توسین می شود – که منجر به آن مزایای مغزی می شود – اما در انجام اطمینان از اینکه افراد مسن احساس شنیدن و دوست داشتن دارند نیز ارزش دارد.

وی خاطرنشان کرد: “حتی قبل از کووید 19 (COVID-19) ، شواهد زیادی وجود داشت که نشان می داد تنهایی و انزوا ، به ویژه برای افراد مسن ، تأثیرات عمده و منفی بر سلامتی دارند.” “اکنون ، بیش از هر زمان دیگر ، دستیابی و مقابله با این احساسات مهم است.”

تلاش ها می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • کمک به بزرگسالان مسن در استفاده از ابزارهای رسانه های اجتماعی آنلاین
  • تبادل تماس و نامه
  •  تماس های منظم
  • بازی آنلاین
  •  بازدیدهای مجازی منظم با خانواده
  • افراد مسن را به یک باشگاه کتاب یا گروه بحث دعوت کنید برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید.تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع بلامانع است.
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن