دسته‌بندی نشده

واکنش عاطفی/ مغزهای آنلاین برنده می شوند

خط سلامت:نازنین صدر:واکنش های عاطفی را چقدر می شناسید ؟ وقتی همسر ، والدین و دیگر افراد نزدیک به شما از غذایی که تمام  روز برای آماده سازی آن وقت صرف کرده اید انتقاد می کنند یا دوست تان قول داده به موقع و راس ساعت به شما ملحق شود، اما 20 دقیقه تأخیر دارد. و یا همكارتان  مسئول همه موارد را بر دوش شما می اندازد. چگونه رفتار می کنید؟ با یک واکنش شدید و عاطفی و یک واژه خاص مثل ” اه ” یا “اوه” و …. در برابر این رفتار ها واکنش نشان می دهید؟ خیلی از افراد هر زمان که واکنش عاطفی شدید و ناگهانی داشته باشند ، اینواژگان را بکار می برند.

واکنش های عاطفی

جولیان تیلور  متخصص عصب شناسی می گوید:در کمتر از 1/12 ثانیه این عکس العمل اتفاق می افتد. به این دلیل که واکنش عاطفی شدید و ناگهانی ساقه مغز  را فعال می کند  و ساقه مغز  قسمت قدیمی و ابتدایی مغز است که برای حفظ بقا ساخته شده است.

دو واکنش عاطفی صحیح

اما این واکنش عاطفی در روابط  به درد نمی خورد و این محافظت از خود باعث در نظر نگرفتن فرد روبرو است . این واکنش عاطفی به ندرت از پیوندهای ما با دیگران یا اهداف بلند مدت مان پشتیبانی می کنند . بیایید مثال پخت و پز را مثال بزنیم: اگر می خواهید شریک زندگی تان بیشتر از تلاش شما قدردانی کند  صبر کنید تا نئوکورتکس تکاملی و جدیدتر شما بتواند شروع به کار کند ، پس می توانید لحظه ای خود را آرام کنید و قبل از تصمیم گیری درباره نحوه پاسخگویی تصمیم بگیرید. این عمل دو فایده دارد یکی این که می توانید نگاه عمیق تری به اوضاع داشته باشید و تصمیم بگیرید چگونه خواسته خود را به گونه ای به دست آورید که فرد مقابل بتواند صدای شما را بشنود. دوم این که اگر شما بتوانید به حالت آرامش برسید ، خودتنظیمی شما به راحتی طرف مقابل را تسکین می دهد و نئوکورتکس خودش را به دست می گیرد.

راهکار 3 قسمتی

به نظر ساده می رسد ، اما واقعیت این است که خنک کردن مغز خود در میان احساس عصبانیت یا ناراحتی کار بسیار دشواری است. اما ممکن است در اینجا یک تمرین سریع سه قسمتی آورده شده است که  کمک می کند تا این مشکل را در لحظه از بین ببرید.واکنش عاطفی تان را درست تنظیم کنید.

  1.  توجه کنید. وای. نظرش درباره “پروژه …..” من بسیار منفی بود. این واقعاً من را تحریک و ناراحت کرد.
  2. آرام شدن. چند دقیقه برای آرام شدن فرصت نیاز دارم. به نظر می رسد امروز او حال خوبی ندارد. شاید حال بد او در مورد من نیست.
  3. هدف خود را مشخص کنید . قصد دارم با آرامش به او اعلام کنم که این پروژه برای من مهم است  برای همین محکم با او حرف می زنم خواهم با پرسیدن اوضاع و احوال اش رابطه مان را تقویت کنم.

به یاد داشته باشید این تغییر مسیر داخل ذهن آسان نیست. ممکن است متوجه شوید که در ابتدا فقط پس از واکنش قادر به در اختیار گرفتن شرایط  هستید. اما با گذشت زمان و تمرین می توانید احساسات شدیدی را که بوجود می آید  مشاهده نئوکورتکس مغز خود را آنلاین کنید . برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع بلامانع است.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن