روانشناسی فردی

دوخوشمزه خواب آور

محققان می گویند برخی از مواد غذایی خواب خوب را به ارمغان می آورد.

خط سلامت: نازنین صدر: آیا رژیم غذایی کلی و غذای خاصی که می خورید بر نحوه خواب تأثیر دارد؟ برخی شواهد نشان می دهد که داشتن یک رژیم غذایی متعادل باعث بسته شدن چشم ها و خواب می شود ، اما کارشناسان می گویند بسیاری از جزئیات هنوز ناشناخته است.

مطالعات نشان می دهد آلبالو و کیوی موجب بهبود خواب می شود .

آیا برخی از غذاها برای خواب مفید هستند؟

به گزارش گروه ترجمه خط سلامت بر اساس مطالعات صورت گرفته در تایوان ، افرادی که به مدت چهار هفته ، تقریباً یک ساعت قبل از خواب دو کیوی خورده بودند ، 14 دقیقه سریعتر به خواب می رفتند و 40 دقیقه بیشتر از افرادی که هیچ کیوی نخورده بودند می خوابیدند  . یک مطالعه دیگر در انگلستان نشان داد افرادی که یک لیوان آب آلبالو دو بار در روز می نوشند خواب طولانی تر و عمیق تری را تجربه می کنند.

چه چیزی می تواند مزایای خواب این غذاها را توضیح دهد؟

به گزارش گروه ترجمه ی خط سلامت دکتر St-Onge می گوید کیوی و آلبالو حاوی ملاتونین هستند . ملاتونین هورمونی است که به طور طبیعی توسط بدن تولید می شود و به تنظیم چرخه خواب و بیداری کمک می کند.

St-Onge می گوید که افزایش سطح ملاتونین در ساعات مشخصی از روز از طریق خوردن غذاهای غنی از ملاتونین می تواند تأثیر مفیدی در خواب داشته باشد .

برخی از تحقیقات صورت گرفته   در سپتامبر 2016 نشان داد غذاهای حاوی ملاتونین نیز ممکن است باعث تقویت بهداشت خواب شوند. این مواد غذایی شامل انواع مختلفی از غذاهای لبنی است .

آیا رژیم های خاصی برای خواب مفید هستند؟

یک مطالعه که در ماه مه سال 2019 مجله Nutrients منتشر شد ، ارتباط بین رژیم غذایی به سبک مدیترانه ای و بهبود خواب را نشان داد. این مطالعه نشان داد هرچه فرد در آزمایشی که برای اندازه گیری میزان پایبندی به رژیم مدیترانه ای طراحی شده است ، نمره بالاتری کسب کند ، کیفیت خواب کلی او بیشتر است.

رژیم غذایی مدیترانه ای  مانند سبزیجات ، میوه ها ، حبوبات و دانه ها ، همچنین ماهی ، غلات سبوس دار ، روغن زیتون و لبنیات تعریف شده است.

تحقیقاتی در مورد رژیم غذایی مدیترانه ای و خواب انجام داده شده است ، از جمله  مطالعه ای که در نوامبر 2018 مجله Sleep منتشر شد . در این مطالعه بیش از 2000 نفر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند. یافته ها نشان داد كه پیروی بیشتر از رژیم غذایی مدیترانه ای با كاهش خطر خواب كوتاه و علائم بی خوابی همراه است .

برخی از عناصر رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند ارتباط آن با بهبود خواب را نشان دهد. این رژیم تمایل زیادی به فیبر و مقادیر کم قند دارد.  مصرف بیشتر فیبر با خواب عمیق بیشتر و خواب سبک همراه است و مصرف قند کمتر با تحریک کمتر در شب مرتبط است.

خواب کم چقدر عادت های غذایی شما را تغییر می دهد

تعدادی از مطالعات مربوط به ارتباط بین خواب کم و افزایش میل به پرخوری است. به عنوان مثال  مطالعه ای که در مارس 2019 در ژورنال Nutrients منتشر شد ، نشان داد که کاهش 33 درصدی خواب زنان باعث افزایش گرسنگی ، هوس غذایی و اندازه سهم آنها در هنگام خوردن روز بعد می شود.St-Onge می گوید: “ما به خوبی می دانیم كه خواب نامناسب بر ترجیحات غذایی تأثیر می گذارد.”

به گفته این متخصص  قسمت هایی از مغز که به کنترل گرسنگی و اراده کمک می کنند بعد از یک شب خواب خوب بیشتر فعال است. وقتی مردم از خواب محروم می شوند از چربی و چربی اشباع بیشتری بهره مند شده و این غذاها را لذت بخش تر می دانند.” به عبارت دیگر ، به نظر می رسد مغز در هنگام خستگی بیشتر در معرض وسوسه های مبتنی بر مواد غذایی است.

واضح است که بین آنچه فرد می خورد و نحوه خوابیدن رابطه وجود دارد  وی می گوید این رابطه احتمالاً در هر دو جهت کار می کند  به این معنی که خواب روی انتخاب غذایی فرد تأثیر می گذارد و گزینه های غذایی فرد روی خواب تأثیر می گذارد.برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع بلامانع است.

 

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن