روانشناسی فردی

خویشتن دوستی را با تکنیک یاد بگیرید

خویشتن دوستی و با خود مهربان بودن استرس را کمرنگ و عشق واقعی را نمایان می کند.

خط سلامت: افرادی که خویشتن دوستی داشته و با خود مهربان هستند، در موقعیت های استرس زا راحت تر در برابر چالش ها ظاهر می شوند.

به گزارش خط سلامت دکتر کریستین از دانشگاه تگزاس در این مورد می گوید: افرادی که خویشتن دوستی دارند، مهارت عاطفی بیشتری در خصوص کنار آمدن با مشکلات دارند. وی می گوید: تحقیقات صورت گرفته روی میزان کورتیزول و ضربان قلب افرادی که تحت استرس قرار داشتند نشان داد افرادی که خویشتن دوستی داشته و کمتر از خود انتقاد می کنند سطح کورتیزول خون شان کمتر بوده و ضربان قلب شان منظم تر بود. همچنین آنان از هوش هیجانی بیشتری برخوردار بودند و در موقعیت های شلوغ و پر صدا به لحاظ احساسی متعادل تر رفتار می کردند.

به گزارش خط سلامت چگونگی رسیدن به خویشتن و کم کردن انتقاد از خود راه هایی دارد که در زیر به آنان اشاره می شود.

تعیین مرز ها

برای دوست داشتن دیگران باید خود را دوست داشت. اگر کسی خودش را دوست نداشته باشد، نمی تواند دیگران را دوست بدارد. اگر کسی نتواند از خودش مراقبت کند، نمی تواند از دیگران مراقبت کند. فردی که خودش را دوست ندارد توجه اش به دیگران بر اساس نیاز های فردی خودش است. فردی که تصور می کند برای مراقبت و توجه دیگران باید هرگز به آنان نه نگوید در اصل دارد فشار مضاعفی را در خود نگه می دارد که با دوست داشتن در تعارض است.

عشق به خود

به گزارش خط سلامت وقتی کسی از نیاز های خود غافل شده به اصطلاح از خودش دست می کشد در واقع خودش را لایق دوست داشتن نمی داند، بنابراین نمی تواند دیگران را نیز دوست بدارد. یک گام مهم در این مورد آن است که بدانیم آن چه را در خود رد می کنیم، در دیگران رد می کنیم بنابراین ترحم و توجه نا به دیگران در واقع نیاز ما را به محبت و توجه نشان نی دهد.

نامه به خود

به گزارش گروه ترجمه خط سلامت نوشتن نامه به خود یک تمرین قدرتمند است. در این نامه ها افراد یاد می گیرند که خود شان را هر گونه که هستند، دوست بدارند.

آن گونه که دوست دارید با  شما رفتار کنند با خود رفتار کنید

تارا براچ- روان شناس بالینی در کتاب پذیرش می نویسد: گاهی ساده ترین راه برای درک خود این است که به چشمان شخصی که به ما نگاه می کند، نگاه کنیم.

راهکار دیگر برای ایجاد خویشتن دوستی آن است که سخنان دوستان مان را در برابر انتقاد های خود مرور کنیم.

گاهی نیز گفت و گویی بین انتقاد گر و دوست مهربان ایجاد کرده و صدای خود را ضبط کنید در برابر جملات ” من آدم وحشتناکی هستم” جمله ” تو فرد فوق العاده ای هستی” را قرار دهید.

تفسیر منتقد درونی باعث می شود که انکار تان نسبت به خود تان مثبت شود و خویشتن دوستی بیشتر شود.

عبارات موثر

دکتر نف می گوید: هر کسی باید یک دفترچه داشته باشد و در آن جملاتی را که باعث ارتقا خویشتن دوستی و مهربانی به خود می شود را بنویسد. زمان هایی که فرد احساس پریشانی شدید دارد با خود تکرار کند. مثل: این درد بخشی از زندگی است، در این لحظه مهربان بودن بهترین کاری است که می توانم انجام دهم، این لحظه سپری خواهد شد و ….برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع بلامانع است.

 

 

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن