تغذیه و ورزشزوج و خانواده

بیش فعال ها چه بخورند

باید ها و نباید های تغذیه ای کودکان بیش فعال چگونه باید باشد.

خط سلامت: پوریا کبیری: دغدغه ی بسیاری از والدین که فرزندان بیش فعال (ADHD)دارند رژیم غذایی آنان است.

تحقیقات نشان می دهد که برخی مواد غذایی نقش کمی در بروز علائم بیش فعالی دارند.

به گزارش گروه ترجمه ی خط سلامت تغییر ندادن برخی از غذاهایی که کودک به خوردن آن عادت دارد برای مغز ایده آل است چون می تواند بهتر کار کند و موجب کاهش بی قراری و تمرکز در کودکان بیش فعال شود.

غذاهای مقوی

به گزارش خط سلامت در مورد رژیم های غذایی در بیش فعالی تحقیقات زیادی صورت نگرفته است و داده ها محدود و نتایج متفاوت است، ولی یک فرمول کلی وجود دارد :”هرچه که برای مغز مفید است در رژیم غذایی بیش فعالی توصیه می شود.”

_ رژیم غذایی با پروتئین بالا مثل لوبیا، پنیر، تخم مرغ، گوشت و دانه های روغنی منابع خوبی برای کودکان مبتلا به بیش فعالی است.

_ کربوهیدرات های پیچیده برای کودکان مبتلا به بیش فعالی توصیه می شود. توصیه می شود در کنار سالاد و سبزیجات حتما از میوه های فصل مثل پرتقال ، نارنگی ، گلابی ، سیب ، گریپ فروت و کیوی استفاده کنید. مصرف این سالاد به عنوان میان وعده ی عصر موجب بهبود در کیفیت خواب می شود.

_ امگا 3 را در ماهی های آب سرد، گردو ، روغن زیتون و … می توانید بیشتر دریافت کنید. امگا 3 منبع بسیار خوبی برای کودکان بیش فعال است.

نباید های بیش فعالی (ADHD)

کربوهیدرات های ساده را بهتر است ازخوردنی های کودکان مبتلا به  بیش فعالی (ADHD) حذف کنید. آب نبات، شربت، عسل ، قند ، آرد سعید ، برنج ، سیب زمینی بدون پوست و… کربوهیدرات ساده هستند.

مکمل ها در بیش فعالی (ADHD)

برخی از متخصصان می گویند بهتر است کودکان مبتلا به بیش فعالی از مکمل های ویتامین و مواد معدنی هرروز استفاده کنند ولی گروهی دیگر از متخصصان می گویند اگر کودک از تمام مواد غذایی روزانه بهره مند می شود، نیازی به مکمل ندارد.

به گزارش خط سلامت هیچ منبعی در تایید نیاز کودکان بیش فعال به مکمل وجود ندارد.

افزودنی ها و بیش فعالی (ADHD)

در سال 1975 یک متخصص آلرژِی برای اولین بار اعلام کرد که رنگ های مصنوعی و طعم دهنده ها و نگه دارنده ها ممکن است در برخی کودکان منجر به بیش فعالی شود اگرچه در چند مطالعه این نکته تایید نشد ولی به گزارش خط سلامت در مطالعه ای که به صورت کامل این موضوع مورد توجه قرار گرفته بود روشن شد که برخی از مواد غذایی که از افزودنی ها و رنگ ها و مواد نگه دارنده در آن ها استفاده شده بود ، زمانی که کودکان اقدام به مصرف آن ها می کردند دچار پرکاری و فعالیت می شدند. البته این تاثیر با توجه به سن و مواد افزودنی متفاوت بود.

_ مصنوعی های قرمز و زرد و بیش فعالی(ADHD)

آسپارتام و نیتریت ها که با ماده ی نگه دارنده بنزوات سدیم مرتبط است  بیش فعالی را تقویت می کند.

شکر و بیش فعالی(ADHD)

برخی از کودکان با خوردن آب نبات یا سایر غذاهای شیرین بیش فعال می شوند.

کافئین و بیش فعالی(ADHD)

مطالعات نشان می دهد که مقدار کمی از کافئین موجب بروز علائم بیشتر بیش فعالی و عدم تمرکز می شوند. اکثر متخصصان به حذف یا کاهش کافئین توصیه جدی دارند.برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع بلامانع است.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن