اخبارروانشناسی فردی

اندوه کرونا با ما می ماند

اندوه تجربه ی مرگ بر اثر کرونا(۱۹-covid) پس از بازگشت به زندگی عادی ادامه خواهد داشت. زیرا این مرگ ها سطح غم و اندوه بیشتری را به همراه دارد.

دکتر مریم سامانی- روانشناس بالینی- در این مورد می گوید: شرایط قبل و بعد از بستری شدن، مراقبت های ویژه، مرگ های غیر منتظره، استرس دوران کرونا(۱۹-covid)، انزوای اجتماعی، غم های طولانی مدت و دائمی شدن موضوع داغدیدگی را در سراسر جهان به دنبال دارد.

پیچیدگی اندوه در کرونا

دکتر مریم سامانی اضافه می کند: بسیاری از افراد به دلیل اینکه نتوانسته اند در آخرین لحظات زندگی عزیزان شان در کنار آنها باشند، عذاب می کشند. همچنین این از دست دادن با از دست دادن در زمینه های دیگر مثل امنیت مالی، احساس امنیت، از دست دادن ارتباط انسانی، و فقدان ارتباطات همراه است که مساله ماندگاری غم و اندوه را افزوده و موجب پیچیدگی بیشتر می شود.

علائم کم آوردن در کرونا

بنابراین در این زمان افراد شروع به کناره گیری، از دیگران و فعالیت های مورد علاقه شان، اجتناب از کارهای بهداشتی مثل دوش گرفتن، مسواک زدن، شانه کردن موها، احساس بیشتر خسته بودن، تحریک پذیرتر شدن، عصبانیت، احساس گناه، یا بی تفاوتی و انکار می شوند.

گاهی نیز فرد حاضر نیست به جایی که خاطرات تلخ و دردناک گذشته را تداعی می کند، برود. درکنار این ها گاه افراد دچار بی خوابی یا کابوس هستند.

بچه ها و کرونا

این روانشناس بالینی می گویید: درمورد کودکان علائم متفاوت ظاهر می شود اختلال نظم، اختلال در عواطف، گریه های طولانی تر، تغییر در الگوی بازی، خواب و غذا، وابستگی و چسبندگی به والدین، قهرمانانی که در بازی ها یشان می میرند، کابوس های شبانه و تغییر الگوی خواب را می توان در کودکان مشاهده کرد.

وی تاکید کرد: اندوه کرونا(۱۹-covid)برای همه یکسان نیست و متفاوت به نظر می رسد.برای مثال گاه یک فرد روز به روز و یا گاهی ساعت به ساعت آن را در خود متفاوت می یابد.

درست مثل اینکه چشمتان را بسته باشند و شما نمی دانید که در چه موقعیتی قرار دارید به یک پیچ تند نزدیک شده اید و یا اینکه نزدیک سراشیبی قرار دارید ولی می دانید باید محکم خود را نگه دارید. زندگی کردن طولانی مدت با این احساس بر شدت اندوه و غم اضافه می کند.

راه عبور از اندوه کرونا

وی در پاسخ به این سوال که چه باید کرد، می گوید: می شود غمگینی و اندوه را سالمتر کرد. به این معنا که از آن تاثیر کمتر گرفت. یکی از این راهها دیدن احساسات خود است. غصه خوردن با سرعتی که ویژه هر فرد است، وقتی موجی از احساس جاری می شود جلوی آن را نگیرید‌. دومین نکته آن است که هنگام اندوه سوگ آنچه که به شما حس خوب می دهد را تجربه کنید. تنهایی را نی خواهید یا بودن در کنار دیگران…میخواهم بگویم که به امواح احساس خود احترام بگذارید و آن ها را فشار مضاعفی بر سوگ و تجربه غم انگیزی که دارید، نکنید.

وی می گوید: معمولا در این زمانها افراد نیازهایی مثل خوردن و خوابیدن را نادیده می گیرند در حالیکه توجه به آنها موجب می شود فرد تجارب احساسی درونی اش را با استقامت بیشتر دنبال کند‌. در کنار این موارد اضافه کردن تجارب جدید مثل دوش گرفتن در عصر، ایجاد سرگرمی و…در کاهش آسیب ها موثر است‌.

کم کردن سوگ در کرونا

وی اضافه می کند: به خاطر سپردن عزیزان از دست رفته بر اثر کرونا(۱۹-covid) مرور خاطرات و صحبت در مورد آنها می تواند از بار سنگین غم و سوگ کم کند،همچنین درخواست حمایت از خانواده و رفتن به جمع دوستانه مفید است. در این شرایط صحبت با افرادی که تجربیات مشابهی داشته اند، در کاهش اندوه،  مرگ های ناگهانی بر اثر کرونا(۱۹-covid) موثر است.

این روانشناس اضافه می کند: با این همه گرفتن پشتیبانی روانی از یک متخصص و درمان باعث می شود تا افراد بتوانند با این فقدان و از دست دادن به صورت منطقی مواجه شوند. در برخی از موارد پشت مساله سوگ و از دست دادن موضوعات دیگری وجود دارد که یک متخصص با توجه به تجارب علمی آن را تشخیص داده و در مدت زمان کوتاه به درمان و ایجاد احساس آرامش کمک کند.برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع بلامانع است.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن