روانشناسی فردی

خنده درمان بی هزینه افسردگی و تنهایی

خنده موثر ترین و کم هزینه ترین شیره برای کاهش احساس تنهایی است. محققان می گویند خنده بهترین دارو است. در یک مطالعه که اخیرا  صورت گرفته است، محققان تغییرات رضایت از زندگی و تنهایی افراد مسن را در خانه های سالمندان پس از انجام خنده درمانی بررسی کردند .

به گزارش مینو کیا از خط سلامت در پایان شش هفته ، کسانی که در خنده درمانی شرکت کردند نسبت به گروه شاهد احساس تنهایی کمتری داشتند.

جنا پاسکوال می گوید:افراد مسن مستعد حملات مکرر تنهایی و افسردگی هستند که اغلب می تواند منجر به شرایط ناتوان کننده شود. خنده به ایجاد ارتباط انسانی و پیوند عاطفی کمک می کند و یکی از قدرتمندترین ابزارها در برابر افسردگی و تنهایی است.

خنده درمانی

این متخصص می گوید خنده درمانی را با تمرینات تنفس عمیق ، کف زدن و کشش های سبک همراه با خنده آغاز کنید و سپس به خنده در اطراف موضوعی خاص ادامه دهید. وی شرکت کنندگان را تشویق می کند تا کودک درونی خود را بیرون بگذارند.

خنده به ایجاد ارتباط انسانی و پیوند عاطفی کمک می کند و یکی از قدرتمندترین ابزارها در برابر افسرگی است.

کتی زیسکیند خانواده می گوید: خنده درمانی برای افرادی که دچار مشکلات جسمانی و محدودیت های جسمی یا کسانی که برای افزایش ضربان قلب به کمک احتیاج دارند ، عالی است.

با گوش دادن به فیلم های کمدی یا تماشای آن ، انجام یوگا با خنده یا انجام خنده مشترک با عزیزان تان ، خنده درمانی را برای خودتان امتحان کنید.

فواید خنده درمانی

مطالعات خنده را در تقویت رفاه در افراد مسن تأیید می کند. در مطالعه ای که در سال ۲۰۱۵ انجام شد ، افراد ۶۰ ساله و بالاتر به مدت شش هفته در دو جلسه خنده درمانی ۹۰ دقیقه ای در هفته شرکت کردند. در پایان افراد اضطراب و بی خوابی کمتری داشتند.

در کنار مبارزه با تنهایی ، خنده درمانی طیف وسیعی از فواید را به همراه دارد. در مطالعه ای که در سال ۲۰۱۶ انجام شد ، افراد مسن در یک مرکز مراقبت روزانه سالمندان ، خنده درمانی ، به صورت استندآپ کمدی ، هفته ای یک بار به مدت چهار هفته انجام دادند. شرکت کنندگان فشار خون ، ضربان قلب و افسردگی همراه با افزایش غلظت سروتونین و جامعه پذیری را تجربه کردند.

کاهش درد

انجام خنده درمانی همچنین می تواند درد را تسکین دهد. در مطالعه ای که در سال ۲۰۱۹ روی بیماران میانسال  مبتلا به سرطان در ژاپن انجام شد ، شرکت کنندگان یک برنامه یوگای خنده دار انجام دادند و سپس یک نمایش کمدی کلامی سنتی ژاپنی را تماشا کردند. بعد از چهار جلسه در طی هفت هفته ، کسانی که دو فرم خنده درمانی را تکمیل کردند ، عملکرد شناختی بهتر و درد کمتری داشتند.

خنده های گروهی

در حالی که می توانید خنده درمانی را به صورت فردی امتحان کنید ، انجام این کار با دیگران مزایایی دارد. پاسکوال می گوید: من می خواهم بر قدرت شنیدن خنده و تماشای دیگران که از خنده خود لذت می برند تأکید کنم.

من با سالمندان در مراکز مختلف مواجه شدم که حال و هوای خندیدن نداشتند ، اما پس از شنیدن و تماشای خنده دیگران ، آنها در نهایت با ما شرکت کردند و خندیدند.

در دوران کودکی ، ما بیش از ۱۰۰ بار در روز می خندیم ، اما به عنوان بزرگسالان ، مطالعات نشان داده است که فقط روزانه حدود هشت بار می خندیم. گاهی اوقات ، مجبورید خود را مجبور به خندیدن کنید تا به حالت بازیگوش برگردید و سلامت روان خود را تقویت کنید.برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع بلامانع است.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
Need Help? Chat with us