تغذیه و ورزشروانشناسی فردی

لذت و انگیزه را سه سوته بالا ببرید

لذت ، انگیزه داشتن و خواب خوب را زمانی خواهید داشت که به اندازه کافی در مغزتان دوپامین ترشح شود.دوپامین به طور طبیعی در  مغز تولید می شود و برای بهبود مهارت های حرکتی ، توانای های مغزی و شناختی و تولید مثل مهم است.

اگر چه دوپامین برای عملکرد مغز بسیار مهم است، اما وقتی این مقدار بیش از حد کاهش پیدا کند ، می تواند به همان اندازه نتیجه منفی و بدی را برای بدن داشته باشد. کمبود دوپامین با شرایط تخریب عصبی در بدن ارتباط داشته و موجب مشکلات روحی و روانی می شود.
به گزارش هما مسافر از خط سلامت برای درک تأثیرات دوپامین پایین ، ابتدا علائم و دلایل این بیماری را بررسی خواهیم کرد. سپس ، برای درک دقیق تری از تأثیرات آن ، در مورد شرایطی که معمولاً به کمبود دوپامین مرتبط هستند ، خواهیم آموخت. سرانجام ، ما روش هایی را که می توانید تولید این انتقال دهنده عصبی مهم را در بدن حفظ کنید به اشتراک خواهیم گذاشت.

علائم دوپامین پایین

کمبود دوپامین می تواند موجب علائم مشابهی با بیماری هایی مانند اسکیزوفرنی و بیماری پارکینسون نشان دهد. اگر از علائم زیر رنج می برید و هیچ علت پزشکی ندارد به کم بودن دوپامین فکر کنید.
۱.کمردرد مزمن
۲.یبوست مداوم
۳. نوسانات وزن
۴. دیسفاژی یا مشکل در بلعیدن
۵.اختلالات خواب
۶. خستگی
۷. مشکلات توجه
۸.کاهش میل جنسی
۹.توهم و توهم
۱۰. پنومونی آسپیراسیون
۱۱. حالات پایین

عوامل پایین بودن دوپایین:

کم خوابی

دوپامین یکی از دلایلی است که بیشتر صبح ها سرحال و هوشیار هستید. این بیداری توسط گیرنده های دوپامین ، به ویژه گیرنده D2 ایجاد می شود. این گیرنده ها به میانجیگری در عملکرد دوپامین در بدن کمک می کنند.
با این حال کمبود خواب می تواند تعداد گیرنده های D2 را در قسمت های مهم مغز کاهش دهد. در مواردی که این اتفاق بیفتد ، انتقال و تولید دوپامین تأثیر می گذارد.
بیماری پارکینسون که سطح دوپامین پایین را حفظ می کند ،در بیشتر افراد احساس خواب آلودگی را به همراه می آورد.

چاقی

چاقی با تعدادی از مشکلات سلامتی مرتبط است ، اما یکی از تأثیرات کمتر شناخته شده چاقی، نقشی است که در تنظیم یا کاهش میزان دوپامین در مغز دارد.

چربی های اشباع شده

مرغ سرخ شده ، نان کره ای ، شکلات و سایر غذاهای سرشار از چربی های اشباع شده ، مغز شما با این خوراکی ها لذت می برد. ، در حالی که این خوراکی ها فقط لذت کوتاه مدت را ایجاد می کنندو با گذشت زمان و مشاهده مداوم رژیم غذایی پرچرب عملکرد سیستم عصبی مرکزی را که دوپامین تولید می کند مختل می کند. وقتی اختلال ایجاد شود ، می تواند منجر به کمبود دوپامین شود.

فشار

وقتی به طور مداوم در معرض عوامل استرس زا مانند مشکلات مالی ، مشکلات روابط عاطفی ، استرس در محیط کار و موارد دیگر قرار بگیرید ، بر تولید دوپامین در بدن تأثیر می گذارد و با گذشت زمان ، منجر به کمبود انتقال دهنده عصبی در بدن می شود.

بیماری های مرتبط با کمبود دوپامین

بیماری افسردگی 

 افسردگی  یکی از شدیدترین اختلالات روانی و رفتاری است. این حالت با خلق و خوی طولانی مدت افسردگی ، یا عدم علاقه به فعالیت هایی که به طور معمول جذاب هستند ،شناخته می شوند.
در افسردگی مراحل پیش بینی ، انگیزه و تصمیم گیری معمول در سیستم پاداش بسیار تحت تأثیر قرار می گیرد. این تغییر به اختلالات عملکردی در سیستم دوپامین مرتبط است.

روانگسیختگی

این اختلال با تفسیر غیر طبیعی واقعیت مرتبط است. اسکیزوفرنی یک بیماری شدید روانی است که می تواند بر توانایی تفکر ، عمل یا ابراز وجود فرد تأثیر بگذارد.
این علائم به طور معمول با علائمی مانند توهم و حرکات غیر طبیعی بدن قابل تشخیص است ، همچنین ممکن است به عدم تعادل دوپامین در بدن نسبت داده شود.
مقادیر کمتری از دوپامین با علائم دیگری از جمله آنهدونی ، ناتوانی در انجام وظایف و بی انگیزگی برای انجام تعاملات اجتماعی ارتباط دارد.
بیماری پارکینسون
پارکینسون نوعی اختلال در سیستم عصبی است ، سفتی عضلات یا حرکت تأخیری ، با لرزش قابل تشخیص است و ممکن است به سختی قابل مشاهده باشد. این اختلال همچنین ممکن است باعث ایجاد عدم تعادل در هنگام حرکت شود.
بیماری پارکینسون در نتیجه عوامل مختلفی وجود دارد که یکی از آنها کاهش تولید دوپامین در مغز است. در صورت کمبود دوپامین مشکلات حرکتی مرتبط با این بیماری ایجاد می شود.
چگونه سطح پایین دوپامین را بالا بیاوریم
سطح پایین دوپامین واکنش های منفی در بدن ایجاد می کند. برای جلوگیری و رفع این کمبود، روش های زیر می تواند مفید واقع شود.
ورزش
عرق کردن هنگام دویدن ، شنا ، رقص یا سایر اشکال حرکتی می تواند به افزایش سطح دوپامین در بدن کمک کند. مطالعات انجام شده  روی حیوانات نشان داده است که بخش های خاصی از مغز در طی فعالیت های بدنی با دوپامین شسته می شوند.
منابع طبیعی
تأمین دوپامین در بدن ممکن است توسط منابع خارجی تأمین شود. منابع طبیعی مانند موز  و آووکادو و ….حاوی مقادیر زیادی دوپامین هستند. سیب ، بادمجان ، اسفناج و گوجه فرنگی نیز به عنوان منابع دوپامین شناخته شده اند. پروتئین ها همچنین از اجزای قابل توجه در فرآیند تولید دوپامین است.
پروبیوتیک ها
پروبیوتیک ها ممکن است برای ارتقا سلامت روده بیشتر مورد توجه قرار گیرند ، اما این باکتری نه تنها قسمت مهمی از میکروبیوم بدن است ، بلکه ممکن است برای تولید دوپامین و سایر انتقال دهنده های عصبی نیز مفید باشد.برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع بلامانع است.

 

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
Need Help? Chat with us