روانشناسی 45+روانشناسی فردی

جلوگیری از آلزایمر بدون هزینه + فرمول چرت زدن در روز

آلزایمر با چرت و خواب بعد از ظهر رابطه دارد و موجب می‌شود تا افراد بالای ۶۰  سال عملکردهای مغزی و شناختی بهتری نسبت به افرادی که از چرت و خواب بعد از ظهر محروم اند،داشته باشند .

به گزارش مینو کیا از خط سلامت متخصصان دریافتند چرت و خواب بعد از ظهر با استراحت مغز و پاکسازی فشارهای فکری روزانه برای همه افراد در هر سنی مناسب است. محققان می‌گویند: بهترین زمان چرت و خواب بعد از ظهر ۱۰ تا ۳۰ دقیقه و بین ساعت ۱ تا ۳ بعد از ظهر است و اگر این مدت طولانی تر شود، امکان اینکه فرد دچار مشکلات خواب شبانه شود، بیشتر خواهد بود.

چرت و خواب بعد از ظهر برای ۶۰ساله ها

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد افراد بالای ۶۰ سال با داشتن چرت و خواب بعد از ظهر ذهن تیز تری خواهند داشت و در آزمون های شناختی نمره بالاتری نسبت به افرادی که چرت و خواب بعد از ظهر نداشته اند ،می گیرند. بر اساس این پژوهش که روی ۲۲۱۴ فرد بالای ۶۰ سال در شهرهای بزرگ چین صورت گرفته است ،مشخص شد ۱۵۳۴ نفر از این افراد که بعد از ظهر ها به طور منظم چرت می زنند از نمرات بالاتری در مبتلا نشدن به زوال عقل و ارزیابی مهارت های فضایی، حل مساله، توجه، محافظه کاری و تسلط های کلامی برخوردار هستند.

طبق مطالعه دکتر لین سان از مرکز بیماری‌های آلزایمر و اختلالات مرتبط در شانگهای مشخص شد خواب ارتباط زیادی با ظرفیت روانی افراد و مغز آنان دارد و چرت و خواب بعد از ظهر در کاهش فرسودگی شغلی موثر است و به مغز فرصت می‌دهد تا بتواند اطلاعات غیر ضروری را موقتاً پاک کند.

 خواب شبانه

از سوی دیگر چرت بعد از ظهر به معنای این است که فرد بتواند حداقل پنج دقیقه  پشت هم بخوابد، اما اگر بیش از دو ساعت این خواب طول بکشد در حقیقت فرد دچار کاهش خواب در شب خواهد شد، از سوی دیگر مطالعات نشان داد که  چرت و خواب بعد از ظهر  باید بین ساعت ۱۳ تا ۱۵ انجام شده و ۱۰ تا ۳۰ دقیقه طول بکشد و در این صورت است که فرد دچار بهبود خلق و خو،انرژی و بهره وری بیشتر، کاهش اضطراب و کاهش تنش جسمی و روحی خواهد شد .احساس هوشیاری و آمادگی برای مقابله و ادامه دادن مسائل روز بدون احساس خمودگی، گیجی فرد با یک چرت کوتاه ایجاد خواهد شد.

شواهد نشان می‌دهد چرت و خواب بعد از ظهر طولانی تر برای مثال ۶۰ دقیقه منجر به یادگیری بهتر خواهد شد و مغز به‌ خصوص ناحیه هیپوکامپ را تقویت خواهد کرد.

  همه چرت ها سالم نیستند

بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته در سال ۲۰۰۹ مشخص شد که از هر سه آمریکایی یک نفر در روز چرت و خواب بعد از ظهر  دارد، دکتر سینا متخصص پزشکی خواب در این مورد می‌گوید چرت و خواب بعد از ظهر چابکی ذهن را به دنبال دارد ،اما هنوز مشخص نیست که آیا چرت و خواب بعد از ظهر  با افزایش سن از کاهش شناخت جلوگیری می کند یا خیر.‌

وی می گوید: چرت و خواب بعد از ظهر کمتر از ۳۰ دقیقه باعث افزایش هوشیاری ،بهبود شناخت و خلق و خو در بقیه روز می‌شود اما چرت و خواب بعد از ظهر طولانی‌ تر مشکل ساز هستند. این متخصص می‌گوید: در افراد مسن با توجه به داروها و شرایط پزشکی که برای درمان آنها در نظر گرفته شده است، کیفیت خواب معمولاً تحت تاثیر قرار می گیرد. داروهای فشار خون، داروهای آرتروز ،داروهای شل کننده عضلات و برخی از داروهای بهداشت روان بر کیفیت خواب تاثیر منفی می گذارد. به گفته این متخصص تحقیقات بیشتری برای بررسی خواب افراد مسن از جمله چرت و خواب بعد از ظهر آنها نیاز است تا مشخص کند  آیا این چرت و خواب بعد از ظهر طولانی که در افراد مسن دیده می شود، تلاش برای جبران التهاب و کاهش شناخت و زوال عقل است یا خیر؟

چرت زدن و سلامت قلب

بر اساس مطالعات صورت گرفته در دانشگاه کالیفرنیا چرت و خواب بعد از ظهر با حداقل ۵ دقیقه منجر به کاهش مشکلات قلبی – عروقی خواهد شد و وضعیت و میزان سکته های قلبی را کاهش خواهد داد. محققان می‌گویند  چرت و خواب بعد از ظهر کمتر از ۳۰ دقیقه موجب جلوگیری از بیماری های عروقی قلب خواهد شد.

 چرت زدن و وزن

محققان و پژوهشگران دانشگاه استنفورد می گویند کسانی که فرصت چرت و خواب بعد از ظهر دارند، استرس کمتری را دریافت خواهند کرد و برای حفظ سلامت همه افراد لازم است که آنها بتوانند در روز تا ۳۰ دقیقه چرت و خواب بعد از ظهر بزنند.برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع بلامانع است.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
Need Help? Chat with us