روانشناسی فردی

هوش هیجانی چیست؟

هوش هیجانی به توانایی درک، کنترل و ارزیابی احساسات اشاره دارد. برخی از محققان معتقدند هوش هیجانی قابل یادگیری و تقویت است.

به گزارش نازنین صدر از خط سلامت توانایی بیان و کنترل  احساسات  ضروری است ، اما توانایی درک، تفسیر و پاسخ به احساسات دیگران نیز ضرورت است. دنیایی را تصور کنید که در آن شما نمی توانید درک کنید که یک دوست از چه چیزی ناراحت است یا وقتی که یک همکار عصبانی است. روانشناسان از این توانایی به عنوان هوش هیجانی یاد می کنند و حتی برخی از کارشناسان معتقدند این موفقیت در موفقیت کلی شما در زندگی می تواند بیش از ضریب هوشی موثر باشد.

هوش هیجانی چگونه اندازه گیری می شود

 ارزیابی های مختلفی برای اندازه گیری سطح هوش هیجانی وجود دارد. این قبیل آزمونها معمولاً به یکی از دو نوع تقسیم می شوند: آزمونهای خوداظهاری و آزمونهای توانایی.

آزمونهای خوداظهاری متداول ترین آزمونها هستند زیرا برای انجام و نمره دهی آسانترین آزمونها هستند. در چنین آزمون هایی ، پاسخ دهندگان با رتبه بندی رفتارهای خود پاسخ می دهند به عنوان مثال  “من اغلب احساس دیگران را درک می کنم” ، یک شرکت کننده در آزمون ممکن است مخالفم ، تا حدودی مخالفم ، موافقم یا کاملاً موافقم را اعلام کند.

آزمون های توانایی شامل پاسخ دادن افراد به موقعیت ها و سپس ارزیابی مهارت ها است.

اجزاء هوش هیجانی

 چهار سطح مختلف از هوش هیجانی شامل ادراک عاطفی ، توانایی استدلال با استفاده از احساسات ، توانایی درک احساسات و توانایی مدیریت احساسات وجود دارد.

  1. درک احساسات : اولین قدم در درک احساسات ، درک دقیق آنها است. در بسیاری از موارد شامل درک سیگنال های غیرکلامی مانند زبان بدن و حالات صورت است.
  2. استدلال با احساسات : گام بعدی شامل استفاده از احساسات برای ارتقا تفکر و فعالیت شناختی است. احساسات به اولویت بندی آنچه توجه و واکنش نشان می دهیم کمک می کند. ما به چیزهایی که توجه ما را جلب می کنند از نظر احساسی پاسخ می دهیم.
  3. درک احساسات : احساساتی که درک می کنیم معانی متنوعی دارد. اگر شخصی عصبانیت خود را ابراز می کند  باید علت عصبانیت  و معنی آن را تفسیر کرد. به عنوان مثال اگر رئیس شما عصبانی رفتار می کند شاید به این معنی باشد که  از کار شما راضی نیست ، یا ممکن است به این دلیل باشد که با شریک زندگی خود درگیر شده است.
  4. مدیریت احساسات : توانایی مدیریت احساسات به طور موثر بخشی حیاتی از هوش هیجانی و بالاترین سطح هوش هیجانی است. تنظیم احساسات و پاسخ مناسب و همچنین پاسخ به احساسات دیگران همه از جنبه های مهم مدیریت عاطفی است.

چهار شاخه این مدل بر اساس پیچیدگی با فرایندهای اساسی تر در سطوح پایین و فرایندهای پیشرفته تر در سطوح بالاتر مرتب شده اند. به عنوان مثال پایین ترین سطح شامل درک و ابراز احساسات است در حالی که سطوح بالاتر به درگیری آگاهانه بیشتری نیاز دارد و شامل تنظیم احساسات است.

تأثیر هوش هیجانی

علاقه به آموزش و یادگیری هوش اجتماعی و عاطفی در سال های اخیر افزایش یافته است. برنامه های یادگیری اجتماعی و عاطفی برای بسیاری از مدارس به بخشی استاندارد از برنامه درسی تبدیل شده است. هدف از این ابتکارات نه تنها بهبود سلامتی و رفاه بلکه کمک به دانش آموزان برای موفقیت تحصیلی است. مثال های زیادی وجود دارد که نشان می دهد هوش هیجانی چگونه می تواند در زندگی روزمره نقش داشته باشد.

قبل از عکس العمل فکر کردن

افراد باهوش از نظر احساسی می دانند که احساسات قدرتمند ، اما موقتی هستند. هنگامی که یک رویداد احساسی اتفاق می افتد  مانند عصبانی شدن از یک همکار، پاسخ هوشمندانه عاطفی وقتی است که کمی طول بکشد تا فرد همه احساسات خود را آرام کند و در مورد همه عوامل پیرامون این بحث منطقی تر فکر کند.

خودآگاهی بیشتر

افراد باهوش از نظر احساسی نه تنها در فکر اینکه دیگران ممکن است چه احساسی داشته باشند بلکه در درک احساسات خود نیز مهارت دارند. خودآگاهی به افراد این امکان را می دهد تا فاکتورهای مختلفی را که در احساسات نقش دارد، در نظر بگیرند.

همدلی با دیگران

بخش بزرگی از هوش هیجانی این است که بتوانید درباره احساس دیگران فکر و با آنها همدلی کنید. افرادی که دارای هوش هیجانی قوی هستند قادرند دیدگاه ها ، تجربیات و احساسات افراد دیگر را در نظر بگیرند.

 استفاده از هوش هیجانی

از هوش هیجانی می توان به طرق مختلف در زندگی روزمره استفاده کرد. برخی از روش های مختلف برای تمرین هوش هیجانی عبارتند از:

  • توانایی پذیرش انتقاد و مسئولیت
  • بعد از اشتباه کردن می توانید حرکت کنید
  • در صورت نیاز می توانید نه بگویید
  • اینکه بتوانید احساسات خود را با دیگران به اشتراک بگذارید
  • توانایی حل مشکلات به روش هایی که برای همه مفید باشد
  • همدلی با افراد دیگر
  • داشتن مهارت شنیدن عالی
  • قضاوت نکردن در مورد دیگران

هوش هیجانی برای برقراری ارتباط بین فردی ضروری است. برخی از کارشناسان معتقدند این توانایی در تعیین موفقیت در زندگی بیش از ضریب هوشی مهم است. خوشبختانه مواردی وجود دارد که می توانید برای تقویت هوش اجتماعی و عاطفی خود انجام دهید. درک احساسات می تواند کلید روابط بهتر ، بهبود رفاه و مهارت های ارتباطی قوی تر باشد.

نکاتی برای بهبود هوش هیجانی

هوشمند بودن از نظر عاطفی مهم است ، اما برای بهبود مهارت های اجتماعی و عاطفی خود چه مراحلی را می توانید بردارید؟ در اینجا چند نکته وجود دارد.

گوش کنید

اگر می خواهید درک کنید که دیگران چه احساسی دارند ، اولین قدم توجه است. وقت بگذارید و به آنچه مردم سعی می کنند چه به صورت کلامی و چه غیرکلامی به شما بگویند گوش دهید. زبان بدن می تواند معنی زیادی داشته باشد. هنگامی که احساس کردید شخصی به طرز خاصی احساس می کند ، عوامل مختلفی را که ممکن است در ایجاد این احساس موثر باشد در نظر بگیرید.

همدردی کنید

 باید بتوانید خود را به جای شخص دیگری قرار دهید تا دیدگاه او را به درستی درک کنید. همدلی با دیگران را تمرین کنید. تصور کنید که در وضعیت آنها چه احساسی دارید. چنین فعالیت هایی می تواند به شما کمک کند تا درک احساسی از یک موقعیت خاص را ایجاد کنید و همچنین مهارت های عاطفی قوی تری را در طولانی مدت ایجاد کنید.

بازتاب

توانایی استدلال با احساسات قسمت مهمی از هوش هیجانی است. در نظر بگیرید چگونه احساسات شخصی شما بر تصمیمات و رفتارهای شما تأثیر می گذارد وقتی به چگونگی واکنش دیگران فکر می کنید ، نقشی را که احساسات آنها بازی می کنند ارزیابی کنید. چرا این شخص چنین احساسی دارد؟ چگونه احساسات شما با او متفاوت است؟ با چنین سوالاتی درک نقشی که احساسات در نحوه تفکر و رفتار افراد دارد ، آسان تر می شود.

مشکلات احتمالی

داشتن مهارت های هوش هیجانی پایین می تواند منجر به مشکلاتی شود که زمینه های مختلف زندگی از جمله کار و روابط را تحت تأثیر قرار می دهد.افرادی که مهارت های عاطفی کمتری دارند، بیشتر مجادله می کنند، روابط شان کیفیت پایین تری دارد و مهارت های مقابله احساسی ضعیفی دارند.

کمبود هوش هیجانی اشکالاتی هم دارد ، اما داشتن سطح بسیار بالایی از مهارت های عاطفی می تواند چالش هایی به همراه داشته باشد مثلا:

  • تحقیقات نشان می دهد افراد با هوش هیجانی بالا ممکن است در واقع خلاقیت و ابتکار کمتری داشته باشند .
  • افراد با هوش از نظر احساسی از ترس آسیب رساندن به احساسات دیگران ممکن است در ارائه بازخورد منفی مشکل داشته باشند.
  • تحقیقات نشان داده است که هوش هیجانی بالا گاهی می تواند برای اهداف فریبنده استفاده شود. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید.تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع بلامانع است.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن