اخبارروانشناسی فردی

اخبار رسانه ها چه تاثیری بر سلامت روان دارد

اخبار رسانه ها چه تاثیری بر سلامت روان دارد ؟ اخبار رسانه ها که روزانه می شنویم یا دنبال می کنیم در تفکر، رفتار و احساسات ما تاثیر می گذارند . این روزها که افراد بیشتر اخبار مربوط به مرگ و میر و مسایل مربوط به کووید ۱۹( covid-19) را دنبال می کنند، از نظر احساسات بیشتر تحت تاثیر ناملایمات قرار دارند .

متخصصان می گویند : اگر چه مطلع شدن از اخبار رسانه ها ,اخبار ملی ، محلی و جهانی و به روزبودن بخصوص در حوزه های بهداشتی یک مساله بسیار مهم و حیاتی است اما بیش از حد در معرض اخبار قرار گرفتن به شدت به سلامت جسمی ،عاطفی و روحی صدمه خواهد زد .

به گزارش پوریا کبیری از خط سلامت ایجاد تعادل درمورد وضعیت موجود و قرارگرفتن درمعرض اخبار خوب می تواند منجر به بهبود شرایط شود .

متخصصان می گویند: روزانه وقتی که افراد یک ساعت یا کمتر از یک ساعت در معرض اخبار رسانه ها که ناراحت کننده است و مربوط به مرگ ومیرهای کووید ۱۹( covid-19) قرار می گیرند بر شرایطی متمرکز می شوند که استرس را در آنها افزایش می دهد .

متخصصان می گویند: از آنجا که رسانه ها معمولا در فاجعه آمیزتر کردن گزارش های خود متمرکز هستند باعث می شود که تاثیرات منفی بیشتری بر روح و روان افراد وارد شود. به همین علت خواندن مداوم اخبار رسانه ها آسیب زا بوده و تاثیرات منفی را بر مغز برجا خواهد گذاشت و مغز به طور مداوم احساس خطر کرده و درمعرض جنگ بودن را خواهد داشت و دائم در حالت آماده باش است.

به این علت سیستم عصبی سمپاتیک فعال نگه داشته شده و بدن انسان مدام در حال ترشح هورمون استرس است درست مانند مواقعی که یک بحران در حال روی دادن است بنابراین فرد دائم در حال پاسخ به استرس هایی است که در حال تجربه کردن آن ها است. به گفته روانشناسان علایم جسمانی موجود،ممکن است به صورت خستگی،اضطراب،افسردگی و مشکلات خواب خود را نشان دهد .

در یک مطالعه صورت گرفته یک تحریک عاطفی وتاثیر منفی بر روان نشان داده شد که افرادی که اخبار منفی را دنبال می کنند در  مقایسه با افرادی که اخبار رسانه های مثبت یا خنثی را دنبال می کنند اضطراب و غم بیشتری را تجربه می کنند و خلق و خوی منفی بیشتری را دارند .

راهکارهای کم کردن استرس خبرهای ناگوار

کارشناسان حوزه بهداشت روان توصیه می کنند که با در پیش گرفتن محدودیت ها و برنامه های خاص بتوانید آسیب های حاصل از اخبار رسانه ها را که ناراحت کننده هستند کمتر کنید .

محدودیت زمانی

متخصصان حوزه بهداشت روان می گویند : شنیدن و دنبال کردن اخبار رسانه ها باید کمتر از ۳۰ دقیقه در روز باشد .

تنظیم زمان نگرانی

با برنامه ریزی روزانه زمان نگرانی به عنوان یک استراتژی می توانید به مدیریت علایم مربوط به اختلالات اضطرابی بپردازید. به این منظور متخصصان می گویند: اخبار رسانه ها را مرور کنید،آنچه را که نگران آن هستید تصدیق و برای مسایل بعدی زندگی تان برنامه ریزی کنید. سپس زمانی را انتخاب کنید که مربوط به زمان استراحت و خواب شما نیست ، تا مغز بتواند در زمانی که می خواهید بخوابید احساس خوب و متعادلی را برای این منظور داشته باشد بنابراین دنبال کردن اخبار رسانه ها را به زمان هایی اختصاص دهید که فاصله زیادی تا زمان خواب شما داشته باشد .

سنجش احساسات قبل از مرور اخبار

قبل از اینکه به مرور اخبار رسانه ها بپردازید و یا در سایت های خبری به دنبال اخبار بگردید ،بهتر است که احساس خود را اندازه گیری کنید تا درک کنید که در چه وضعیت روانی قرار دارید . احساس آرامش می کنید ، وحشت زده اید ، عصبانی هستید و یا بدبین ؟  اگر در وضعیت عصبانیت، بدبین بودن و وحشت قرار دارید دنبال کردن اخبار منفی و ناملایمات آسیب بیشتری را به شما وارد خواهد کرد .

منابع خبری معتبر 

اخبار را از تمامی رسانه ها دنبال نکنید . به سراغ رسانه هایی بروید که معتبرتر هستند . این کار کمک می کند تا میزان استرس کمتری را دریافت کنید .

خلاصه اخبار

سعی کنید به جای مشاهده و دنبال کردن اخبار رسانه ها ، ویدئو ها و یا آنچه که رسانه ها در اختیار شما به صورت مفصل در اختیارتان قرار می دهند، اخبار را به صورت خلاصه دریافت کنید. از یک دوست نزدیک و یا یکی از عزیزان تان بخواهید که خلاصه اخبار رسانه ها را در اختیار شما قرار دهد .

اخبار سالم و مفید را دنبال کنید 

متخصصان می گویند خبرهای مثبت به معنای انکار واقعیت نیست بلکه مانند مرزی است که افراد می توانند برای حفظ سلامت روان خود روی آن بایستند . گزارش ها ی فاجعه آور و سمی اجازه نمی دهند تا افراد بتوانند احساس استقامت و امنیت داشته باشند .

دوستان مثبت 

اگر دوستانی دارید که دایما احساسات منفی خود ، ترس ها و نگرانی های شان را با شما به اشتراک می گذارند ،بهتر است که از آن ها به عنوان یک منبع

افزایش دهنده اضطراب کمی فاصله بگیرید و مرزهای خود را با آنان تنظیم کنید . اگر دوستانی دارید که درباره اخبار رسانه ها می خواهند با شما به صورت مفصل صحبت کنند بهتر است که به آنها بگویید ترجیح می دهید کمتر در معرض فشارهای مربوط به اخبار منفی قرار بگیرید .

انجام فعالیت های مناسب 

پس از اینکه اخبار رسانه ها را مرور کردید برای مقابله با احساس ترس ، اضطراب و نگرانی هایی که همراه با اخبار منفی به سمت شما سوق داده می شود ، بهتر است که با انجام یک کار مثبت مانند پیاده روی ، تماس با یک دوست ، ورزش ، آشپزی و … مبادرت کنید.  این کار باعث می شود تا تمرکزتان بر اخبار منفی کاهش پیدا کرده و استرس کمتری را احساس کنید .برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع بلامانع است

 

 

 

 

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن