روانشناسی فردی

فرمول مهارت تنظیم احساسات خوشایند و ناخوشایند

مهارت تنظیم احساسات شدید سخت است این احساسات می‌تواند مربوط به احساس خشم، احساس غم و یا هر احساس دیگری باشد. مهارت تنظیم احساسات منجر به کاهش شدید احساسات ناخوشایند و کاهش مدت زمان احساسات ناراحت کننده خواهد شد.

به گزارش نازنین صدر از خط سلامت، مهارت تنظیم احساسات در حفظ روابط بین فردی و حفظ سلامت روان هر فرد موثر است.

به گزارش خط سلامت  استراتژی های زیر به شما کمک می کند تا در مواقعی که در هجوم شدید احساس قرار دارید بتوانید با مهارت به تنظیم احساسات خود بپردازید.

مشخص کردن احساسات

نام گذاری روی احساسات باعث ایجاد مهارت تنظیم احساسات خواهد بود زیرا فرد می‌تواند به درک احساسات واقعی خود برسد پی بردن به اینکه من الان احساس اضطراب می کنم یا من الان احساس ناامیدی دارم باعث می‌شود که فرد بتواند در مورد آنچه که برای او در حال اتفاق افتادن است پی ببرد .مطالعات نشان می دهد که برچسب زدن به یک احساس گاهی موجب از بین رفتن احساسات کاذب دیگر خواهد شد و فرد می‌تواند به خود کمک کند تا شرایط روانی بهتری را تجربه کند احساس های خوشایند و ناخوشایند مهارت تنظیم احساسات باعث می شود تا افراد بتوانند در مورد اینکه در چه شرایطی به سر می‌برند آگاه باشند گاهی اوقات برخی از احساسات خوشایند نیستند و گاهی اوقات برخی از احساسات خوشایند خواهد بود به عنوان مثال استرس را در نظر بگیرید احساس استرس زمانی می‌تواند مفید باشد که فرد از یک خطر آگاه باشد اما در مواقع دیگر زمانی که این استرس دائمی می شود و هیچ خطری فرد را تهدید نمی کند. یک احساس ناخوشایند خواهد بود در واقع باید گفت اگر فردی از صحبت کردن درجمع اجتناب می‌کند و مضطرب است در واقع این احساس برای او زیان آور است ولی اگر در مواقعی احساساتی که به فرد دست داده و باعث ایجاد تغییرات مثبتی در او شود می‌تواند برای او مفید باشد. در احساسات مفید فرد باید این مهارت را داشته باشد که آن احساس را در آغوش بگیرد و بتواند برای مدیریت آن قدم بردارد.

مهارت‌های مقابله ی سالم

مهارت های مقابله سالم با هیجانات و احساسات به فرد کمک می‌کند تا بتواند مهارت عبور از احساسات سخت  را پیدا کرده و بتواند با شرایط بهتری از کنار موقعیت‌های آزاردهنده عبور کند استراتژی‌های مقابله‌ای و مهارت تنظیم احساسات  گاهی برای یک فرد مفید است ولی همان استراتژی و مهارت برای فرد دیگری می‌تواند نامناسب باشد بنابراین بایستی در موقعیت های فردی به بررسی شرایط خاص پرداخت و گاهی اوقات یک مشکل برای یک فرد می‌تواند با یک مهارت خاص باعث عبور  و گاهی اوقات باعث گیر کردن یک فرد در آن شرایط شود باید در نظر گرفت که برخی از مهارت‌های مقابله‌ای برای مواجه شدن با احساسات ناسالم و ناملایمات مانند نوشیدن الکل استفاده از مواد مخدر و پرخوری در زمان موقت به فرد احساس بهتری خواهد داد اما در طولانی مدت برای وی مشکلات عمیقی را ایجاد خواهد کرد.

در آغوش گرفتن احساسات

بهترین کار برای مهارت تنظیم احساسات که می توان در برابر احساسات ناخوشایند در پیش گرفت این است که فرد باید بتواند به تجربه آن احساس مبادرت کنند اگر غمگین یا مضطرب هستید بهتر است که ببینید که آن احساس چگونه بر افکارتان تأثیر می‌گذارد و همچنین چه تاثیری بر جسم شما دارد زمانی که احساس عصبانیت می کنید ممکن است افکار شما روی نقاط منفی متمرکز شود. در نتیجه دچار احساس ضربان قلب بیشتری باشید و یا در قضاوت کردن در مورد خود دچار اشکال شوید برای مثال به خود بگویید من نباید چنین احساسی را داشته باشم .ولی یادتان باشد که در این مواقع باید به خود را یاداوری کنید که هر آنچه را احساس می‌کنید موقتی است و قرار نیست تا همیشه روی این احساس باقی بمانید.

تنظیم افکار نامناسب

افکار منفی احساسات ناراحت کننده و ناخوشایند را تقویت می کند این فکر که نمی توانم تحمل کنم باعث می‌شود که قدرت تحمل و شکیبایی کاهش پیدا کند پس  یک دقیقه وقت بگذارید و دوباره افکار خود را بازسازی کنید و  با مهارت تنظیم احساسات به خود بگویید ناراحت کننده است اما من خوب هستم.

احساس خوشبختی را تداعی کنید

در مدت طولانی درگیر احساسات غم و عصبانیت شدن مانند این است که در یک مکان تاریک گیر کرده اید پس به وضعیت احساسی خود را تغییر دهید یکی از بهترین راه ها در مهارت تنظیم احساسات  تغییر در رفتار است به جای اینکه روی یک نیمکت بنشینید و احساس غم کنید و کاری انجام ندهید به خود بگویید چه کاری باید انجام دهم تا احساس بهتری داشته باشم و به راه‌هایی مانند پیاده‌روی، تماس با یک دوست و… فکر کنید. برای مدیریت احساسات بهتر است با یک متخصص صحبت کنید یک متخصص بهداشت روان به شما در مدیریت احساسات تان کمک خواهد کرد به این صورت می توانید احساس اضطراب و افسردگی را از خود دور کنید گفتگو درمانی ، مشاوره و استفاده از داروها هر دو در این زمینه موثر خواهند بود.برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع بلامانع است.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن