روانشناسی فردی

چه زمانی باید به یک روانشناس مراجعه کرد

استرس ممکن است شما را به فکر مراجعه به یک روانشناس بیندازد. دانستن زمان مراجعه به یک روانشناس گاهی اوقات کمی چالش برانگیز است. از این گذشته همه افراد روز بدی را پشت سر می گذارند یا هر از چند گاهی دچار عصبانیت می شوند اما از کجا می شود متوجه شد زمان مراجعه به یک روانشناس و کمک گرفتن است ؟

به گزارش نازنین صدر از خط سلامت در لیست زیر برخی از دلایلی که ممکن است از گفت و گو با روانشناس بهره مند شوید بیان شده است البته این تنها دلایل جست و جوی روانشناس نیست، اما این لیست می تواند به شما کمک کند تا تصمیم خود را بگیرید.

مدیریت سلامت روان

با تمام چالش های زندگی ممکن است شما در ایجاد تعادل مسئولیت های خود مشکل داشته باشید. ممکن است استرس و در مدیریت و پردازش تمام احساسات مشکل داشته باشید. از آنجا که موثرترین روش ها را نمی دانید روانشناس می تواند به شما کمک کند تا احساسات خود را مدیریت کرده و ابزارهایی را برای این منظور در اختیار شما قرار دهد.

برای مدیریت استرس می خواهید کمک کنید

زندگی ذاتاً استرس زا است. شما نمی توانید از تمام استرس های زندگی خلاص شوید. در واقع مقداری استرس مفید است اما اگر در مدیریت استرس مشکل دارید ممکن است بخواهید با کسی صحبت کنید. تحت فشار قرار گرفتن می تواند منجر به موضوعات مختلفی شود مانند تحریک پذیری و زودرنجی یا ناکارآمدی . یک روانشناس می تواند به شما در یادگیری مهارت های کنترل استرس سالم کمک کند یا ممکن است در حل مسئله به شما کمک کنند تا بتوانید برخی از جنبه های استرس زای زندگی خود را از بین ببرید.

 در تنظیم احساسات مشکل دارید

کنترل احساسات ناراحت کننده مانند استرس و عصبانیت گاهی اوقات دشوار است. و اگرچه ممکن است احساسات شما به خوبی کنترل شود اما ممکن است یکی دو مورد وجود داشته باشد که به طور مکرر بهترین ارتباطات را از بین می برد. یک روانشناس می تواند به شما کمک کند تکنیک های خاص کنترل خشم را که برای تان مفید است کشف کنید. یا می تواند به شما کمک کند با استراتژی های کاهش استرس احساس بهتری داشته باشید. مهم نیست که با چه احساساتی دست و پنجه نرم می کنید یک روانشناس می تواند به شما کمک کند برنامه ای برای اطمینان از اینکه احساسات تان را مدیریت کنید، تهیه کنید.

 مهارت های ناسالم برای کنار آمدن 

چه بخاطر استرس شدید پرخوری کنید و چه برای نوشیدن مشروبات الکلی دچار مشکل شوید روانشناس به شما کمک می کند مهارت های ناسالم که مشکلات جدیدی را در زندگی شما ایجاد می کند و در طولانی مدت نتیجه معکوس می دهند را درمان کنید. به خاطر داشته باشید که تقریباً هر مهارت مقابله ای می تواند ناسالم باشد. در صورت استفاده از آنها برای جلوگیری از حل مشکلات تماشای تلویزیون، بازی های ویدیویی یا حتی مطالعه کتاب می تواند ناسالم باشد. یک روانشناسمی تواند به شما کمک کند مهارت های مقابله ای سالم را پیدا کنید که از شدت استرس بکاهد.

وقتی در تلاش برای رسیدن به اهداف هستید

از اهداف کاهش وزن گرفته تا اهداف مالی و استرس، موارد زیادی وجود دارد که می تواند بین شما و موفقیت شما قرار بگیرد و اگر در تلاش برای غلبه بر موانع موجود بر سر راه خود هستید یک روانشناس می تواند به شما کمک کند. متخصصان بهداشت روان می توانند به موضوعات مختلفی از جمله مشکلات انگیزشی ، کمال گرایی و خودشکنی بپردازند، همه اینها رسیدن به هدف را تقریباً غیرممکن می کند.

وقتی می خواهید رابطه را بهبود بخشید

دلایل زیادی وجود دارد که شما ممکن است برای مدیریت روابط خود در تلاش باشید. مسائل مربوط به دلبستگی ، مشکل در ابراز وجود و ترس و استرس از رویارویی تنها چند مورد است. یک روانشناس می تواند به شما در کشف مشکلاتی که در روابط تداخل دارند کمک کند و با مهارت ها و ابزارهایی که برای ایجاد و حفظ ارتباطات سالم نیاز دارید به شما کمک می کند. مشکلات شما ممکن است شامل مواردی از یادگیری،نحوه ایجاد مرزهای سالم تر تا کشف اینکه چرا اغلب در روابط خود خرابکاری می کنید باشد.

می خواهید خودآگاهی را افزایش دهید

یک روانشناس می تواند به شما کمک کند دلایل رفتارهای خود را کشف کنید. یک روانشناس همچنین می تواند به شما کمک کند تا در مورد الگوهای زندگی خود مانند الگوهای تفکر یا الگوهای رابطه خود اطلاعات کسب کنید. شما همچنین ممکن است باورهای محدودکننده خود را که مانع شما در زندگی می شوند کشف کنید مانند اینکه باور داشته باشید برای موفقیت موفق نیستید. شاید شما برخی از الگوهای ارتباطی را داشته باشید که جالب نیستند یا شاید تلاش می کنید تا اهداف خود را به روشی مفید برسانید. یک نظر عینی از یک روانشناس می تواند به شما کمک کند یک قدم به عقب برگردید و انواع الگوهایی را که مدام در زندگی تکرار می شوند مرور کنید. سپس آنها می توانند به شما ابزاری برای کمک به شما معرفی کنند تا از مواردی که به شما خوب خدمت نمی کنند رها شوید.

 در حال گذار هستید

شروع یک کار جدید، مهاجرت به یک شهر جدید، پدر و مادر شدن و یا پایان دادن به یک رابطه تنها چند نمونه از انتقال های مهم زندگی است که ممکن است مقدار زیادی ناراحتی و استرس ایجاد کند. صحبت با روانشناس ممکن است حمایت عاطفی، راهنمایی و مشاوره لازم برای سازگاری با تغییرات زندگی شما را فراهم کند.

 می خواهید پشتیبانی والدین داشته باشید

فرزندپروری سخت است و ممکن است گاهی ترسناک و استرس زا باشد. پس از کجا می دانید به کودک خود بیش از حد مسئولیت می دهید یا حمایت کافی ندارید؟ اگر مهارت والدین خود را زیر سوال می برید یا سوالی دارید که آیا رفتار کودک شما طبیعی است صحبت با یک روانشناس ممکن است مناسب باشد. یک متخصص بهداشت روان می تواند شما را قادر سازد تا بهترین انتخاب را برای خود و فرزندتان انجام دهید. خواه این بدان معناست که شما به آن ابزار لازم برای والدین کودک مبتلا به ADHD را می دهید یا اینکه فقط به شما اطمینان می دهد که در مسیر درست قرار دارید. اندکی بازخورد عینی از طرف دیگران ممکن است در اطمینان از تربیت کودکی سالم از نظر احساسی که بزرگتر می شود و به یک فرد بزرگسال مسئولیت پذیر تبدیل می شود موثر باشد.

 می خواهید برای پردازش یک رویداد آسیب زا راهنما باشید

حوادث آسیب زا مانند تجربه های نزدیک به مرگ همیشه باعث آسیب دیدگی افراد نمی شود. مردم به رویدادهای آسیب زا واکنش متفاوتی نشان می دهند و گاهی اوقات می توانند آنها را به گونه ای پردازش کنند که دچار PTSD نشوند. یک روانشناس می تواند در مقابله با یک واقعه آسیب زا و استرس زا به شما کمک کند. این می تواند از ابتلا به PTSD جلوگیری کند یا ممکن است به شما کمک کند معنای بیشتری در زندگی خود پیدا کنید. حتی ممکن است به شما کمک کند تا از تجربه خود رشد کنید.

روحیه شما بر کار تأثیر می گذارد

احساس ضعف یا استرس در بعضی مواقع طبیعی است. اما اگر خلق و خوی شما مانع اثربخشی و مثمر ثمر بودن در کار شود ممکن است نشانه این باشد که وقت آن رسیده که با کسی صحبت کنید. یک روانشناس می تواند به شما کمک کند تا گیر نکنید. پردازش احساسات، تمرین مهارت های جدید و تغییر نحوه تفکر تنها چند استراتژی است که یک روانشناس می تواند برای بهبود خلق و خوی شما استفاده کند تا مانع شغل یا تحصیل شما نشود.

حالت عاطفی بر اشتها یا خواب شما تأثیر می گذارد

ممکن است مواردی پیش بیاید که استرس داشته باشید یا خلق و خوی شما خراب باشد. اما ممکن است متوجه تغییر عمده ای در اشتها یا عادت های خواب خود شوید. برخی از افراد هنگامی که از لحاظ عاطفی دست و پنجه نرم می کنند اشتهای خود را از دست می دهند. افراد دیگر برای کنترل احساسات خود بیشتر غذا می خورند. برای خواب هم می توان همین را گفت. بعضی از افراد شب های بی خوابی را تجربه می کنند در حالی که برخی دیگر وقتی دچار مشکل می شوند بیش از حد می خوابند. حتی ممکن است تغییری در تعداد ساعات خواب خود تجربه نکنید. شما ممکن است همیشه احساس خستگی کنید زیرا کیفیت خواب شما آسیب می بیند. هنگامی که یک پزشک قادر به رد علل احتمالی پزشکی برای تغییر در خواب یا اشتهای شما باشد یک روانشناس می تواند به شما کمک کند تا دلایل احساسی را تعیین کنید. درمان حتی می تواند برای افرادی که بی خوابی مزمن را تجربه می کنند مفید باشد.

 علاقه به فعالیت های لذتبخش قبل از دست رفته

چه عاشق باغبانی باشید و چه از بازدید از مغازه های عتیقه فروشی لذت زیادی ببرید، از دست دادن علاقه به فعالیت های لذت بخش قبل نشانه این است که  چیزی در زندگی شما “خاموش” شده است. شاید دچار افسردگی یا دچار استرس شده اید. یک روانشناس می تواند کمک کند که چرا علاقه خود را نسبت به آن چیزها از دست داده اید و همچنین کمک می کند ببینید که چگونه کمبود فعالیت سرگرم کننده می تواند به سلامتی آسیب برساند. ممکن است برنامه ای ایجاد کند تا به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید و فعالیت های لذت بخش بیشتری را در زندگی روزمره خود بگنجانید.

رنج در زندگی اجتماعی 

گاهی اوقات کمبود زندگی اجتماعی علامت یک مشکل بزرگتر است مانند استرس اما ارتباط اجتماعی کم می تواند ناسالم باشد. روابط شما تا حد زیادی بر به زیستی روانشناختی شما تأثیر می گذارد. البته همیشه مقدار روابط مهم نیست. داشتن ده ها آشنا ممکن است به اندازه داشتن دو دوست صمیمی مفید نباشد. اما مهم این است که برخی از افراد را داشته باشید که از گذراندن وقت با آنها لذت ببرید. اگر این کار را نکردید صحبت با یک روانشناس را در نظر بگیرید. یک روانشناس ممکن است به شما کمک کند افرادی را که می توانید با آنها ارتباط برقرار کنید پیدا کنید. آنها همچنین ممکن است مهارت هایی را به شما بیاموزند که زندگی اجتماعی شما را ارتقا می بخشد یا به شما کمک می کند به دلیل رنج در زندگی اجتماعی خود پی ببرید. مطالعات نشان می دهد افرادی که دارای اعتماد به نفس پایین هستند دوستانی را که آنها را کنار می گذارند انتخاب می کنند. بنابراین یک روانشناس ممکن است به شما کمک کند کشف کنید که چگونه افراد سالم تری را در زندگی خود پیدا کنید.

 می خواهید الگوی تفکر غیر مفید را تغییر دهید

هر کس گاهی تحریف های شناختی را تجربه می کند. این افکار غیر واقعی هستند که از بین بردن آنها دشوار است. شاید شما همیشه پیش بینی های فاجعه باری را که انجام می دهید باور داشته باشید.  یا شاید الگوهای تفکر ناسالم شما شامل انتقاد شدید از خودتان باشد. به جای اینکه وقتی اشتباهی مرتکب می شوید مهربان باشید ، ممکن است خودتان را سرزنش کنید. گفتگوهایی که با خود دارید مهم است. و نحوه تفکر شما بر احساس و عملکرد شما تأثیر خواهد گذاشت.ممکن است باعث استرس شما شود یا باعث آرامش تان. یک روانشناس می تواند به شما کمک کند یک گفت و گوی درونی سالم تر ایجاد کنید و این می تواند برای گذراندن بهتر زندگی مهم باشد.

 به اندازه تصور خود نمی توانید احساس خوشبختی کنید

ممکن است مواقعی وجود داشته باشد که لزوماً احساس نکنید هر چیزی “اشتباه” است اما احساس می کنید انگار فقط به اندازه ممکن خوشحال نیستید. حتی ممکن است نتوانید دلیل استرس خود را مشخص کنید. اگر چنین احساسی دارید ممکن است بخواهید با یک روانشناس صحبت کنید. یک روانشناس ممکن است به شما کمک کند اگر چیزی از زندگی شما کم است یا استراتژی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید. بعضی اوقات برای بهبود کیفیت زندگی  فقط چند اصلاح ساده لازم است. ممکن است دریابید که کمی تغییر در عادات، طرز فکر، سبک زندگی یا کارهای روزمره شما تفاوت زیادی در سطح شادی ایجاد می کند.

 شک دارید که علائم یک بیماری روانی را دارید

طیف وسیعی از بیماری های روانی و علائمی که با آنها همراه است وجود دارد. با این حال گاهی اوقات مردم به دلیل خجالت کمک نمی گیرند. بیماری های روانی قابل درمان هستند. هرچه زودتر با روانشناس صحبت کنید زودتر می توانید احساس بهتری داشته باشید. بخاطر داشته باشید که مسئول درمان خود هستید اما یادگیری در مورد سلامت روان و صحبت با روانشناس می تواند به شما کمک کند تا تصمیم بگیرید که چه چیزی برایتان بهتر است.

یافتن یک درمانگر

در مدل های قدیمی و سنتی درمانی برای دریافت کمک منتظر می شدید تا “بیمار” شوید. در حقیقت شرکتهای بیمه فقط در صورت افسردگی، استرس شدید یا بیماری روحی دیگر هزینه درمان را پرداخت می کنند. اکنون که افراد بیشتری از اهمیت بهداشت روانی آگاهی یافته و در بحث درباره آن بازتر هستند، این روش قدیمی مشاهده درمانی در حال تکامل است.صحبت زود هنگام با یک روانشناس ممکن است از ابتلا به بیماری های روانی پیشگیری کند و همچنین کمک می کند در بهترین حالت فکر، احساس و عملکرد خود را انجام دهید. اگر تصمیم دارید با کسی صحبت کنید، صحبت با پزشک خود شروع کنید. پزشک  ممکن است بتواند به شما در یافتن یک روانشناس مناسب کمک کند. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع بلامانع است.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن