روانشناسی فردی

۵ راه برای جا گذاشتن افسردگی

احساس بی ارزشی اغلب شامل احساس ناامیدی و بی اهمیت بودن است. چنین احساساتی غالباً یک علامت رایج افسردگی است، اما ممکن است به دلیل مواردی مانند عزت نفس پایین، غفلت، سو ء استفاده، ضربه یا موقعیت های دشوار که تهدیدی برای احساسات شخصی فرد به وجود می آورد بروز کند.

به گزارش مینو کیا از خط سلامت  احساس بی ارزشی می تواند پریشانی قابل توجهی ایجاد کند و عملکرد طبیعی در زندگی روزمره را دشوار کند. وقتی احساس می کنید کاری که انجام می دهید درست نیست یا هیچ یک از تلاش های شما تغییری را ایجاد نمی کند، ممکن است احساس انگیزه برای پیگیری اهداف دشوار باشد. به همین دلیل یافتن راه هایی برای مدیریت این احساسات دشوار و دریافت کمک در صورت لزوم از اهمیت برخوردار است.

چرا ممکن است احساس بی ارزشی کنید؟

احساس بی ارزشی می تواند در اثر عوامل مختلفی ایجاد شود. تربیت، تجارب اجتماعی، سبک توضیح، وقایع استرس زا و شرایط بهداشت روانی ممکن است در این امر نقش داشته باشد. برخی از دلایل اینکه چرا با چنین احساساتی دست و پنجه نرم می کنید عبارتند از:

آسیب دوران کودکی

شما ممکن است تجربه های منفی کودکی داشته باشید که اثری ماندگار از خود برجای گذاشته است. غفلت، سو ء استفاده و بد رفتاری در دوران کودکی همگی می توانند در بروز احساس بی ارزشی نقش داشته باشند. کودکانی که مورد آزار و اذیت قرار می گیرند یا توسط والدین یا سایر مراقبین مورد انتقاد زیادی قرار می گیرند ممکن است این احساس بی ارزش بودن را در بزرگسالی داشته باشند. تحقیقات نشان داده است این آسیب های اولیه بین فرد و احساس بی ارزشی بعدی ارتباط دارد.

دیدن رویدادهای منفی به عنوان عیب شما

ممکن است وقایع منفی را به عملکردها یا خصوصیات خود نسبت دهید. افرادی که مستعد نسبت دادن وقایع منفی به دلایل داخلی به خود هستند، ممکن است علائم افسردگی، از جمله احساس بی ارزشی را تجربه کنند.

انتقاد در گذشته

ممکن است در گذشته توسط دیگران مورد انتقاد قرار گرفته باشید. تجارب منفی که در آن فرد تنزل یافته یا با انتقاد دیگران روبرو شده است نیز می تواند احساساتی را در افراد ایجاد کند که انگار بی ارزش هستند. ممکن است در کنار آمدن با استرس مشکل داشته باشید. استرس حاد و مزمن می تواند در برداشت فرد از خودش آسیب بر جای بگذارد. ممکن است بعد از تجربه یک عقب گرد جدی مانند مشکلات مالی، طلاق یا از دست دادن شغل احساس بی ارزشی کنید.

نشانه ای از یک وضعیت بهداشت روانی

ممکن است شما یک مشکل در وضعیت بهداشت روان داشته باشید. اختلالات خلقی مانند افسردگی اغلب با علائمی مانند شرم ، گناه ، ناامیدی و بی ارزشی مشخص می شود. چنین علائمی پریشانی ایجاد می کند و مدیریت کارهای معمول روزمره را دشوار می کند.

آنچه شما می توانید انجام دهید

اگر احساس بی ارزشی می کنید ، قدم های کوچک و عملیاتی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند تا احساس بهتری داشته باشید. در اینجا چند ایده وجود دارد که می تواند به شما کمک کند.

با مهربانی با خود صحبت کنید

افرادی که احساس بی ارزشی می کنند ، اغلب دچار تفکر منفی در گفتگو با خود می شوند. ممکن است در ابتدا چالش برانگیز باشد ، اما روی رفتار مهربانی با خود تمرکز کنید. وقتی متوجه گفتگوی منفی با خود شدید به دنبال روش هایی باشید که بتوانید آن افکار را به شکل مثبت یا واقع بینانه تری تنظیم کنید. به عنوان مثال ، به جای اینکه فکر کنید “من هرگز قادر به انجام آن نخواهم بود” ، ممکن است بگویید ، “من می توانم هر روز کارهای کوچک انجام دهم تا پیشرفت کنم.”

هنگام بی لیاقتی توجه کنید

گاهی اوقات احساس بی ارزشی و احساسات منفی در پاسخ به موقعیت ها ، افکار ، تجربیات یا حتی افراد خاصی بوجود می آیند. مشاهده کنید که این احساسات چگونه بروز می کند ، چه اتفاقی می افتد و چه نوع افکار ممکن است در آن نقش داشته باشد. یکی از راه های کمک به مبارزه با نشخوار فکری منفی که ممکن است باعث افزایش احساس عدم کفایت شود.

یادداشت قدردانی 

 احساس بی ارزشی می تواند زمانی رخ دهد که متوجه شوید زندگی خود را به طور نامطلوبی با زندگی دیگران مقایسه می کنید. به جای اینکه به دام بیفتید و فقط به چیزهایی که به نظر می رسد فاقد آن هستید نگاه کنید، دفترچه سپاسگزاری را برای خود در نظر بگیرید که در آن هر روز کمی وقت می گذرانید و به چیزهایی که قدردان آنها هستید فکر می کنید. تمرکز مجدد افکار خود از این طریق می تواند از شما در برابر تأثیرات منفی مقایسه و حسادت محافظت کند.

برای شخص دیگری کاری انجام دهید

بعضی اوقات که احساس بی ارزشی می کنید، تمرکز توجه خود را به چیز دیگری غیر از خود می تواند کمک کند. تحقیقات نشان داده است که انجام فعالیت های اجتماعی مانند داوطلب شدن برای جامعه  یا کمک به شخص دیگری که نیازمند آن است می تواند در خوشبختی و رفاه فرد تأثیر مثبت بگذارد. کمک به دیگران همچنین می تواند به شما کمک کند احساس ارتباط و هدف بیشتری داشته باشید.

نحوه دریافت راهنما

یادآوری این نکته مهم است که احساس بی ارزشی نیز می تواند نشانه ای از یک بیماری زمینه ای بهداشت روان باشد. اگر چنین احساساتی پایدار، ناراحت کننده است و یا کنار آمدن با کارهای روزمره را دشوار می کند، با روانشناس صحبت کنید. او از شما در مورد احساسات و سایر علائمی که تجربه کرده اید می پرسد. همچنین ممکن است از شما بخواهد برای بررسی علائم افسردگی یا اضطراب، یک پرسشنامه پر کنید. اگرچه هر کس ممکن است هر چند وقت یکبار احساس بی ارزشی کند ، اما اگر چنین احساساتی مزمن و فراگیر باشد ، می تواند به یک مشکل جدی تبدیل شود. خوشبختانه مراحلی وجود دارد که می توانید انجام دهید و به شما کمک می کند احساس بهتری داشته باشید. کمک های تخصصی نیز از جمله روان درمانی ، داروها یا ترکیبی از این دو در دسترس است. افسردگی با گذشت زمان می تواند بدتر شود، بنابراین صحبت کردن با پزشک خود در مورد احساس بی ارزشی ممکن است اطمینان حاصل کند که شما قبل از بدتر شدن علائم خود تحت درمان قرار می گیرید.  برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع بلامانع است.

 

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
Need Help? Chat with us