روانشناسی فردی

استرس/ تمیزکاری های زیاد نشانه چه مساله روانی است

استرس نظم ذهنی را به هم می ریزد و باعث می شود که آرامش افراد تحت الشعاع قرار گرفته و برای سر و سامان دادن به زندگی سر در گم شوند. در یک نظرسنجی که در سال ۲۰۱۵ انجام شد، مشخص شد که بیش از یک سوم افراد وقتی تحت استرس قرار گرفته اند نمی دانند که از کجا تمیز کردن را شروع کنند. این همه آشفتگی چه تاثیری بر ما دارد؟

زمان

به گزارش مینو کیا از خط سلامت، مردم غالباً به هم ریختگی را به عنوان تخلیه انرژی تصور می کنند، ولی این کار باعث می شود وقت خود را از دست بدهیم. افراد در خانه های بی نظم، وقت اضافی شان را تقریباً هر روز صرف جستجوی چیزهای گمشده مانند کلید، پول، کفش، ابزار و غیره می کنند. حتی وقتی که با دقت به چیز گمشده نگاه می کنیم، دیدن آن وقتی در محاصره بی نظمی است دشوار است و این باعث استرس می شود.

پول

وقتی مدارک مالی را مرتب نکنیم، صورتحساب ها گم می شوند و باعث می شوند هزینه های دیر کرد به ما تعلق گرفته و ایجاد استرس می کند. جایگزینی وسایل گمشده و خرید نسخه های تکراری از مواردی که نمی دانستیم قبلاً داشته ایم نیز می تواند هزینه هایی را به دنبال داشته باشد.

استرس

بارزترین عارضه ای که آشفتگی به وجود می آورد ، استرس یا فشار روحی بر زندگی فرد است.

 سطح واقع بینانه از بی نظمی

برای اکثر ما به خصوص برای والدین،نگه داشتن یک خانه با نظم کامل در تمام روز واقع گرایانه نیست و می تواند استرس اضافی نیز ایجاد کند. به عنوان مثال اگر احساس می کنید که دیگر اعضای خانواده را به خاطر بی نظمی جزئی که باعث ایجاد هماهنگی در خانواده می شود ناراحت می کنید، ممکن است لازم باشد استانداردهای خود را کمتر کنید.

آشفتگی چقدر زیاد است؟

با دانستن خسارتی که به هم ریختگی به وجود می آورد، چه میزان از آشفتگی زیاد محسوب می شود؟ در حالی که می دانیم انبوهی از به هم ریختگی می تواند باعث استرس شود و یک خانه مناسب ممکن است برای برخی افراد غیرواقعی باشد، سطح آشفتگی قابل تحمل ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشد. به هم ریختگی زیاد روی استرس شما در خانه تأثیر می گذارد. به یاد داشته باشید می توانید خانه را به عنوان پناهگاهی برای خود بدانید. آیا واقعاً می توانید در خانه خود استراحت کنید یا خیر؟ همچنین انجام تمیزکاری کامل در منزل قبل از حضور میهمانان ممکن است استرس زا باشد. آیا احساس نگرانی می کنید که نمی توانید کسی را دعوت کنید بدون اینکه نگران باشید که ابتدا همه چیز را مرتب کنید؟ آیا خانه شما به اندازه کافی سازمان یافته است که بتوانید هر آنچه را که می خواهید بدون نیاز به جستجو پیدا کنید؟

چگونه می توان سازمان دهی کرد

مراحل اساسی وجود دارد که به شما کمک می کنند خانه خود را نظم و استرس خود را کاهش دهید:

  • اتاق به اتاق بروید و وسایل خود را به چهار جعبه تقسیم کنید: چیزهایی که باید اهدا کنید، چیزهایی که باید دور بریزید، چیزهایی که باید نگه دارید و چیزهایی که باید ذخیره کنید.
  • جعبه وسایل خود را در جایی نگه دارید آن را در مکانی منطقی قرار دهید که در همان منطقه ای باشد که باید مورد استفاده قرار گیرد.به عنوان مثال  کلیدها را درب منزل نگه دارید.
  • قبل از رفتن به اتاق دیگر  یک اتاق را تمام کنید.
  • آنچه را که باقی مانده است سازماندهی کنید

همانطور که مکان هایی را برای نگهداری از آن پیدا می کنید، مطمئن شوید که چیزها را طوری نگهداری می کنید که منطقی و زیبا به نظر برسد. اسباب بازی های کودکان را می توان بسیار منظم در وان ها نگهداری کرد، که تمیز کردن سریع را فراهم می کند و شلوغی اسباب بازی را از چشم دور نگه می دارد. نظم دهنده های کشویی برای سرویس های بهداشتی و آشپزخانه شما می تواند باعث پرشدن کشوها از وسایل اضافی نشود. داشتن یک سیستم بایگانی برای اوراق، کنار گذاشتن آنها و یافتن آنها را در صورت نیاز به شما آسان می کند. کمی تلاش اضافی برای سازماندهی وسایل خود در حال حاضر باعث صرفه جویی در وقت شما در نظافت و حفظ نظم و کاهش استرس برای سال های آینده می شود.

زیبایی ایجاد کنید

هنگامی که خانه به هم ریخته خود را منظم کردید، می توانید چند نکته خوب اضافه کنید که می تواند خانه شما را به یک مکان ایده آل برای استراحت تبدیل کند. برای پخش موسیقی سیستمی در نظر بگیرید، زیرا مزایای شگفت انگیزی برای از بین بردن استرس دارد. همچنین ممکن است بخواهید مقداری شمع روشن یا رایحه درمانی کنید. وسایل آب گرم خانگی برای حمام ضروری است و یک اتاق خواب آرام می تواند به خواب خوب کمک کند. جایی برای خود ایجاد کنید تا بتوانید هنگام روزنامه خواندن یا مدیتیشن از آن استفاده کنید این ممکن است به قسمت مورد علاقه شما در خانه تبدیل شود.

 ایجاد انرژی مثبت

همانطور که برای حفظ کاهش وزن به مرور زمان تلاش می شود، یک خانه تمیز نیز کمی تلاش مداوم نیاز دارد. خوشبختانه با کمک  متخصص می توان این تلاش را به حداقل رساند . در زیر برخی از بهترین توصیه های کارشناسان  آورده شده است:

  • یک برنامه را رعایت کنید.  این یک روش کاملاً سازمان یافته برای نگهداری از یک خانه تمیز است، به ویژه برای کسانی که  لیست “کارهای” را دنبال می کنند، بهترین عملکرد را دارند.
  • قانون ۳۰ ثانیه ای را دنبال کنید. اگر یک کار حدود ۳۰ ثانیه یا کمتر طول بکشد، بلافاصله آن را انجام دهید. مانند گذاشتن کفش در جاکفشی، مرتب سازی نامه و سایر کارهای کوچک است.
  • نقاط داغ  را شناسایی کنید. آن دسته از فضا هایی را که تازه از به هم ریختگی شان خلاص شده اید به خاطر می آورید؟ هر روز شلوغی در همان مکان ها، در ورودی، میز آشپزخانه  به تدریج جمع می شود. در پایان روز بر مناطقی تمرکز کنید تا دوباره به توده های بزرگ تبدیل نشوند و ایجاد استرس نکنند.
  • هنگامی که “مکانی برای هر چیز و همه چیز را در جای خود” پیدا کردید ، با این قاعده مهم همراه خواهید شد: وقتی چیزی را بیرون می آورید، باید آن را در جای خود قرار دهید.
  • بسیاری از کارشناسان توصیه می کنند که  موسیقی بگذارید و برای زمان تمیز کردن  را ۱۵ دقیقه  چند بار در روز کنید. در مدت ۱۵ دقیقه می توانید کارهای زیادی انجام دهید.
نکات ساده بیشتر

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع بلامانع است.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن