روانشناسی فردی

بی لذتی و لذت نبردن /وقتی هیچ چیز خوب نیست

 روانشناسی بی لذتی و لذت نبردن وقتی است که هیچ خوب نیست یعنی تصور می کنید احساس ناکامی دارید ،یا بی انگیزه  شده اید احساس اینکه هیچ چیز لذت بخشی نیست یک علامت جدی است. اگر از لذت بردن لذت نبردید یعنی فعالیتی را که قبلاً باعث شادی شما می شد دیگر خوشحال تان نمی کند ، انگیزه ای برای دیدن دوستان یا رفتن به خانه ندارید ، یا به طور کلی از دنیا احساس ناراحتی می کنید ، بدانید آنچه که تجربه می کنید  بی لذتی و لذت نبردن نام دارد.

به گزارش پوریا کبیری از خط سلامت توانایی مغز در احساس شادی ، رضایت یا لذت بی صدا می شود. به نظر می رسد دیگر هیچ چیز واقعاً اهمیتی ندارد. به عبارت دیگر فرد به دنیای سیاه و سفید خود قدم می گذارد.

ریشه های بی لذتی

ریشه بی لذتی چیست؟ بی لذتی می تواند بخشی از فرسودگی شغلی ، اختلال استرس پس از سانحه PTSD ، سوءمصرف مواد ، اسکیزوفرنی یا حتی بیماری پارکینسون باشد ، اما ریشه اصلی آن افسردگی است . در مطالعه ی مجله روانپزشکی آمریکا محققان دریافتند که ۹۵ درصد از افراد مبتلا به افسردگی اساسی دچار از دست دادن علاقه یا بی لذتی و لذت نبردن هستند.

انواع لذت

به تفاوت بین انتظار برای تعطیلات و واقعاً تعطیل بودن فکر کنید. هیجان برنامه ریزی و تصور در ذهن شما این است که چه خواهید کرد و چه احساسی خواهید داشت. اما پس از آن لذت لحظه ای نیز فراهم می شود که با تصاویر قدم زدن، خرید کردن و … همراه است

اما در بی لذتی و لذت نبردن خواستن و پسندیدن خاموش هستند. بدون “خواستن” ، ممکن است منتظر چیزی نباشید یا احساس بی انگیزگی کنید. شما نمی توانید پاداش یا لذت را در انتهای جاده ببینید .

بدون “دوست داشتن” ، ممکن است از چیزهایی که معمولاً دوست دارید لذت نبرید. چیزهایی که ما معمولاً دوست شان داریم حتی غذا یا رابطه جنسی تبدیل به یک “مه” بزرگ می شوند.

تکنیک های مقابله با بی لذتی

بنابراین حتی اگر تلاش کنید نمی توانید رضایت خود را کسب کنید ، چه کاری باید انجام داد؟ شکستبی لذتی و لذت نبردن سخت است ، اما قابل انجام است. در اینجا دو روش برای از بین بردن مه بی لذتی که توسط متخصصان ارائه شده است.کاری را انجام دهید که معمولاً از آن لذت می برید و برای آن ارزش قائلید ، حتی اگر روحیه ندارید.

راه خروج از بی لذتی و لذت نبردن  از درب پشتی است. منتظر نمانید تا برای انجام کارهایی که دوست دارید بهتر شوید. در عوض ، کاری را انجام دهید که قبلاً دوست داشتید ، حتی اگر  در این لحظه دوست ندارید.

انجام این کار سخت است زیرا مغز و بدن کم تحریک شده اند و شکستن چرخه ی بی لذتی و لذت نبردن تلاش زیادی لازم دارد ، به خصوص اگر مدت طولانی احساس افسردگی کرده باشید.

خوشبختانه انجام کاری که قبلاً دوست داشتید در بسیاری از موارد قابل انجام است. با یک کار کوچک که دو دقیقه طول می کشد مانندگوش دادن به موسیقی مورد علاقه خود یا تهیه شکلات داغ خانگی و…. شروع کنید.

بیرون رفتن از خانه

سرانجام برای مقابله با بی لذتی و لذت نبردن  مواردی را برنامه ریزی کنید که شما را از خانه خارج کند ، حتی اگر هدفی را ندارید. دعوت دوستان خود را برای ملاقات قبول کنید ، به پیاده روی بروید .

روانشناسان این کار را  فعال سازی رفتاری  می نامند در ابتدا ممکن است احساس تقلبی ، زودگذر یا ناامیدی داشته باشید ، اما دلیل کارکرد آن ایجاد یک حلقه بازخورد مثبت است. مغز بر رفتار تأثیر می گذارد ، اما رفتار بر مغز نیز تأثیر می گذارد بنابراین کارهای مورد علاقه خود را انجام دهید ، حتی اگر اثرات آن را بلافاصله احساس نکنید.

تکنیک ستاره بزرگ

به دوران کودکی خود فکر کنید . در آن زمان چه چیزی دوست داشتید؟ دوباره تکرار کن اگر دوچرخه سواری خود را دوست دارید ، کلاه ایمنی را روی سر گذاشته و شروع کنید. دوست داشتید نقاشی بکشید؟  در کلاس هنر آنلاین شرکت کنید .

این کارها را انجام دهید حتی اگر احساس شود که فقط حرکات را انجام می دهید و هنوز حس بی لذتی و لذت نبردن  دارید . اگر هیچ چیز دیگری نیست، بیرون رفتن از خانه باعث می شود که بیشتر به اعماق آن بی لذتی و لذت نبردن سر نخورید.

برای انجام فعالیتهایی که دوست دارید و برای آنها ارزش قائل هستید ، وقت بگذارید .

 چیزهای خوب را مزه دار کنید.

از چیزهای های کوچک لذت ببرید. بی لذتی و لذت نبردن به شما می گوید  به پنج حس خود توجه کنید  به بوی قهوه تازه، ضربان آهنگ مورد علاقه و …. توجه کنید. علاوه بر توجه به حواس ، هر نوع احساس غرور ، شادی یا موفقیت را احساس کنید. اگر چه کوچک یا زودگذر خواهد بود ، اما برای ماندگاری آن بسیار توجه کنید و از آن لذت ببرید. لذت های اخیر را به ذهن بسپارید. هر شب وقت بگذارید و سه نکته را که آن روز از آن لذت بردید یادداشت کنید. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع بلامانع است.

برچسب ها

نوشته های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
Need Help? Chat with us