زوج و خانواده

سرگیجه های عاطفی و روانی چقدر روابط تان را محاصره کرده است؟

سرگیجه های عاطفی و روانی از دنیای سیاست به زندگی های زناشویی و خانوادگی سرایت کرده است.

خط سلامت: نازنین صدر: آیا در روابط تان سرگیجه های عاطفی و روانی ، عدم تعادل عاطفی و احساس تنش می کنید؟ اگر چنین استتنها نیستید. در این دوره  تقریباً همه افراد درجاتی از سرگیجه های عاطفی و روانی و عدم تعادل عاطفی را احساس می کنند. معاشرت بی دغدغه با دوستان ، خانواده ، همکاران و …. محدود شده است ، مثل اینکه همه در یک زودپز جهانی هستیم و دما بطور مداوم در حال افزایش است.

به گزارش خط سلامت این احساس دیوانه وار به همه ابعاد زندگی گسترش یافته است به طوری که احساس یاس و ناامیدی و این سرگیجه های عاطفی و روانی و عدم تعادل عاطفی باعث می شود تا افراد بیشتر روی دیدگاه های خود پافشاری کنند.گاهی فکر می کنید این مشکلات در حال عمیق تر شدن است ممکن است حق با شما باشد.

مراقب سرگیجه باشید

یکی از قوی ترین موانع ایجاد روابط خوب سرگیجه های عاطفی و روانی است  است برخلاف سرگیجه در پزشکی این نوع سرگیجه به تجربه عاطفی روزمره و درگیری های مستمر اشاره دارد ، که در آن فرد نمی تواند به چیزی فراتر از آن شرایط فکر کند. مثل این است که فرد در مرکز گردباد قرار گرفته باشد و نمی تواند دنیای آن سوی دیوارهای اطراف خود را ببینید.  تصور کنید که با همسرتان مشاجره می کنید شما می خواهید برای شام بیرون بروید ، اما همسرتان نمی خواهد  آنچه که با یک بحث و گفتگوی خونسرد آغاز می شود ، به یک بحث با احساسات تبدیل می شود. یکی از شما دو نفر اشتباهات قدیمی را مطرح می کند و باعث می شود دیگری احساس صدمه کند.  هنگامی که هر دو بیشتر و بیشتر ناراحت می شوند ، این اختلاف به شکلی از گلایه های دیرینه تغییر پیدا می کند.سرانجام وقتی همسران به خود می آیند که یک ساعت گذشته است ،رستوران ها تعطیل شده اند و هر دو برای آشپزی خیلی خسته شده اند. در اینجا ، شما قربانی سرگیجه های عاطفی و روانی شده اید.

امروزه ، سیاست مسیر سرگیجه-مناقشه را دنبال می کند خواه بحث در مورد کنترل اسلحه ، مراقبت های بهداشتی یا هر چیز دیگری باشد ، دو قطبی شدن جوامع و سیاست خانواده ها را دچار سرگیجه های عاطفی و روانی کرده و از هم جدا می کند.

مسئله این است که سرگیجه های عاطفی و روانی و درگیری ها انرژی عاطفی را از بین برده  و دید ما را نسبت به شرایط محدود می کند در نهایت با یک مخزن عاطفی خالی مواجه می شویم در نتیجه متخصصان می گویند بهتر است منطقی عمل کنیم در حالی که بقیه بدون دلیل بحث می کنند. با کمبود انرژی عاطفی وسرگیجه های عاطفی و روانی رو به رو شده و در نتیجه اغلب قادر به احساس گناه و شرم نیستند ، احساساتی که ما را از نقض هنجارهای اخلاقی یا اجتماعی آگاه می کند وجود ندارد در نتیجه در غیاب این ناظران احساسی کارهایی را می کنیم که بعداً پشیمان می شویم.

اگرچه چنین تمرکزی روی هدف فواید خاص خود را دارد اما سرگیجه های عاطفی و روانی تعارض ما را از حوزه عقلانیت فراتر می برد. و دچار عصبانیت می شویم ،و وسواس زیادی در پیروزی در مجادله و شکست دادن در ذهن مان به وجود می آید. هنگامی که به این مرحله رسیدیم ، اقدامات ما اغلب با اهداف ما نامناسب هستند . ما بیشتر از اینکه ذهنیت طرف مقابل را تغییر دهیم به خاطر پیروزی بحث می کنیم و بدون بدست آوردن چیزی اختلافات بیشتری ایجاد می کنیم.

چهار نکته برای حرکت به جلو

 آگاه شوید: یکی از علائم اولیه سرگیجه های عاطفی و روانی و درگیری ، افکار وسواسی در مورد وضعیت درگیری و شخصی است که شما را آزرده خاطر کرده است. هر چقدر سعی کنید حواس خود را پرت کنید ، ذهن شما با این شخص که احساس می کنید به شما آسیب زده است ، آرام تر خواهد شد. اگر متوجه شدید ذهنتان گیر کرده است ، چند نفس عمیق بکشید و آگاهانه حضور سرگیجه های عاطفی و روانی را تأیید کنید. هنگامی که آن را نامگذاری کردید ، می توانید به طور هدفمند تصمیم بگیرید که تسلیم آن شوید یا نه.

به بالکن بروید: روش ساده و قدرتمند دیگر برای مبارزه با این مسئله رفتن به بالکن است. این به معنای بلند شدن ، بیرون آمدن از در و یافتن نزدیکترین بالکن نیست. در عوض تصور کنید که روی بالکن نشسته اید و به وضعیت فعلی خود نگاه می کنید. از این دیدگاه جدید ، آنچه را که می خواهید از گفتگو خارج کنید ، متفکرانه خود را در نظر بگیرید. آیا واقعاً درگیر شدن با همسرتان به تغییر عقیده او کمک می کند؟ این قدرت رفتن به بالکن است که می تواند به شما کمک کند هدف خود را بخاطر بسپارید و تصمیمات آگاهانه بگیرید و نه اینکه قربانی آن لحظه شوید.

 یک موضع کلی بگیرید: سومین استراتژی برای مقابله با سرگیجه های عاطفی و روانی و درگیری ، اتخاذ موضع کلی است ، ایده ای که از “اثر اجمالی” ناشی می شود. این تغییر چشم انداز است که فضانوردان هنگام دیدن زمین از فضای خارجی تجربه می کنند. از این نقطه دید ، آنها درک جدیدی از جامعه و تمامیت به دست می آورند – چیزی که به آنها الهام می شود تا برای حفظ سیاره ما به عنوان یک کل اقدام کنند. در جنجال ها یک نگرش کلی نیز به همین روش کار می کند. اگر تصور کنیم که درگیری را از فضای خارج مشاهده می کنیم ، می توانیم از فضای خصمانه درگیری فاصله بگیریم و فضای احساسی را برای اتصال مجدد ، بهتر شنیدن و کارکرد سازنده تر اختلافات باز کنیم.

 تکان را امتحان کنید: متأسفانه استدلال در مورد کسانی که در تضاد هستند اغلب دشوار است. به عنوان آخرین تلاش ، همیشه می توانید تکان را امتحان کنید! لرزیدن زمانی است که شما ناگهان و غیرمنتظره کاری را انجام دهید تا همه را از سرگیجه های عاطفی و روانی خارج کنید. این کار را می توان با یک عذرخواهی ناگهانی ، صمیمانه یا با کارهایی به ظاهر ساده و با یادآوری علاقه خود به حفظ روابط خوب با طرف مقابل انجام داد. همه ما مستعد درگیری و اثرات ناتوان کننده آن هستیم ، اما قدرت مقابله با آن را نیز داریم. برای انجام این کار ، باید آن را در اولین لحظه ممکن تشخیص دهیم ، نام آن را بگذاریم و از جذابیت مغناطیسی آن فاصله بگیریم. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع بلامانع است.

 

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن