روانشناسی فردی

شخصیت ها در روانشناسی/ شخصیت چگونه بر سلامتی تأثیر می گذارد؟

با شناختن شخصیت خود می توانید از آسیب های روانی و جسمانی خود را دور کنید

خط سلامت: مینو کیا: آیا نوع شخصیت می تواند به فرد آسیب برساند یا شخصیت در واقع به او کمک می کند زندگی طولانی تری داشته باشد؟ شخصیت های افراد نقش مهمی در تعیین رفتارها و عادت های اودارند بنابراین جای تعجب نیست که تیپ شخصیتی با سلامتی در ارتباط باشد.برای مثال از دفعات مراجعه به پزشک گرفته تا نحوه کنار آمدنش با استرس به شخصیتمربوط است.

به گزارش گروه ترجمه خط سلامت مدتها است که فیلسوفان ، پزشکان و محققان سعی در یافتن ارتباط بین شخصیت و سلامت جسمی دارند. در زمان یونانیان باستان ، بقراط و جالینوس اظهار داشتند چهار تیپ شخصیتی وجود دارد که هر کدام نسبت به برخی از بیماری های جسمی یا روحی حساس هستند. پژوهش ها نشان داده است که ویژگی های شخصیتی می تواند پیش بینی کننده مهم سلامت باشد. محققان دریافته اند  ویژگی های شخصیتی که در دوران کودکی به نمایش گذاشته شده است ، مربوط به دوره های  بعدی سلامت است و با سایر نشانگرهای کلیدی سلامتی از جمله طول عمر مرتبط است.برای بررسی این که سلامتی چگونه تحت تأثیر شخصیت قرار می گیرد لازم است نگاهی  نگاهی دقیق به انواع شخصیت بیندازید تا متوجه شوید که پیامدهای احتمالی سلامتی ممکن است به چه صورت باشد.

متخصصان شخصیت نوع A را اغلب به عنوان فردی سختکوش ، کنترل کننده و کمال گرا می دانند. افرادی که ویژگی های این تیپ شخصیتی را از خود نشان می دهند ، بیشتر اهل رقابت بوده، بی حوصله اند و دچار تنش و پرخاشگری هستند. شخصیت نوع A چه در محل کار و چه در تعاملات شخصی غالباً احساس تسلط می کند و ممکن است احساس ارزشمندی و خودپنداری خود را از دستاوردهای درک شده اش به کار گیرد. این تیپ شخصیتی از زمان توصیف آن برای اولین بار در دهه ۱۹۵۰ مورد توجه بوده است و تحقیقات آن را با تعدادی از نتایج منفی سلامتی مرتبط کرده است.

مطالعات قدیمی حاکی از آن بود که بین تیپ شخصیتی نوع A و بیماری های قلبی ارتباط وجود دارد ، اما تحقیقات بعدی با عدم تأیید پیوند ، این یافته ها را پیچیده کرده است. شخصیت نوع A معمولاً خصومت بیشتری را تجربه می کنند ، مشخصه ای که با افزایش خطر بیماری های قلبی مرتبط است. تحقیقات اولیه انجام شده بیش از ۴۰ سال پیش نشان داد شخصیت های نوع A هفت برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قرار دارند. اما مطالعات اخیر نشان می دهد مقصر واقعی افزایش خطر بیماری های قلبی احتمالاً به خشم و خصومت مربوط است.

راهکار

  •  چه چیزی را می توان تغییر داد. حتی اگر تیپ شخصیتی نوع A با افزایش نگرانی های مربوط به سلامتی مرتبط باشد ، برخی از متخصصان اظهار داشته اند که ممکن است بیماران کمی از این نوع شخصیت وجود داشته باشد و پزشکان می توانند برای کاهش این خطرات اقدام کنند. با این حال ، برخی از متخصصان پیشنهاد می کنند تغییر شخصیت ممکن است و حتی اگر افراد شخصیت خود را تغییر ندهند،مراحلی وجود دارد که می توانند عواقب بالقوه سلامتی شان را به حداقل برسانند.
  • روی ویژگی های منفی مرتبط با تیپ شخصیتی تمرکز کنید. اگر برخی از ویژگی های منفی شخصیت تیپ A مانند تمایل به استرس ،خصومت و انزوای اجتماعی را دارید ، مواردی را جستجو کنید که می توانید برای کاهش فشار خون و سایر مشکلات سلامتی انجام دهید.
  • مهارت های مقابله با کیفیت و مدیریت استرس را تمرین کنید. تکنیک های موثر مدیریت استرس کمک می کند یاد بگیرید چگونه بهتر با استرس های زندگی روزمره کنار بیایید. یادگیری نحوه کنترل احساس خشم و خصومت می تواند کمک کننده باشد و جستجوی راه هایی برای بهبود ارتباطات اجتماعی می تواند به بهبود رفاه حال شما و هم در آینده کمک کند.

نوع B

افرادی با شخصیت آرام و بی روح ، که معمولاً از آنها به عنوان شخصیت تیپ B یاد می شود ، بسیار راحت تر از افراد تیپ A هستند. بر شخصیت نوع B معمولاً فشار و رقابت کمتری دارند رقابت کمتری دارند. این افراد به جای این که تحت تأثیر نیاز به دستیابی ، برنده شدن یا تسلط قرار بگیرند ، تمایل دارند که بیشتر روی انجام کارها متمرکز شوند. این بدان معنا نیست که شخصیت تیپ B برای پیشرفت ارزش قائل نیست. آنها به طور پیوسته در جهت اهداف خود کار می کنند اما از روند کار نیز لذت می برند و در صورت عدم پیروزی استرس کمتری را تجربه می کنند. افرادی که از تیپ شخصیتی نوع B برخوردار هستند نیز ممکن است بیشتر جذب مشاغل و سرگرمی هایی شوند که بیشتر با آرامش روبروی شان کند و خلاقیت محور هستند ، مانند تبدیل شدن به یک هنرمند ، نویسنده ، بازیگر یا درمانگر.

راهکار:

  • رفتارهای سالم داشته باشید. آرام بودن ممکن است به معنای رویکرد ناسازگارانه تری در مورد سلامتی شما باشد. آرام بودن می تواند عالی باشد ، اما عادت های سالم خود را رها نکنید.
  • روی نکات مثبت تمرکز کنید. برای تیپ B،اخبار بیشتر خوب است. اگر از این تیپ شخصیتی برخوردار باشید ، احتمالاً خطر کمتری در بروز مسائل بهداشتی مربوط به اضطراب دارید. شما تمایل دارید که از زندگی لذت ببرید ، کاملاً در کنار آمدن با استرس مهارت دارید و احتمالاً کیفیت زندگی خوبی دارید. همه این عوامل ممکن است به این معنی باشد که شما کمتر ممکن است نتایج منفی بهداشتی را تجربه کنید که با استرس ، عصبانیت و اضطراب مرتبط است.

نوع C

افراد با تیپ شخصیتی نوع C مشتاق به رضایت، تمایل به تطبیق ، انفعال و انطباق دارند . این تیپ شخصیتی می تواند جنبه های مثبت و منفی داشته باشد. از یک طرف ، آنها مشتاق رضایت دادن به طبیعت هستند به این معنی که احتمالاً دستورات پزشک خود را دنبال می کنند. همچنین ممکن است در مواردی که مشکلی پیش آمده است ، کمتر به دنبال کمک گرفتن باشند ، در عوض احساس می کنند که نمی خواهند برای دیگران بار و ناراحتی ایجاد کنند.

راهکار:

  • خود را نادیده نگیرید. افرادی که لذت می برند ، گاهی اوقات رفاه خود را برای همیشه ماندگار می کنند. وظیفه شناس بودن در مورد دیگران می تواند یک ویژگی مثبت باشد ، اما حتما برای سلامتی خود نیز وقت بگذارید.
  • در سلامتی خود نقش فعالی داشته باشید. ممکن است آسان باشد که فکر کنید سلامتی شما از دست شما خارج شده است ، اما کنترل داخلی ممکن است به شما کمک کند تا کنترل بیشتری بر سلامت فعلی و آینده خود داشته باشید. به جای تمرکز بر تأثیرات بیرونی که بر سلامتی شما تأثیر می گذارد ، به مواردی توجه کنید که می توانید با اعمال خود تغییر دهید.
شخصیت روان رنجور

اگر تمایل به شخصیت روان رنجور دارید ، ممکن است به احساس از دست دادن ، ناامیدی و سایر فشارهای عصبی با احساسات منفی پاسخ دهید. تجربه واکنش های شدید هیجانی در برابر چالش های نسبتاً جزئی زندگی معمول است. محققان دریافته اند که این ویژگی می تواند پیش بینی کننده انواع اختلالات جسمی و روانی باشد. افرادی که روان رنجور هستند ممکن است مشکلات سلامتی جسمی مانند بیماری های قلبی عروقی ، سندرم روده تحریک پذیر و آسم را نیز تجربه کنند.

راهکار:

  • استراتژی های پیشگیری ممکن است کمک کند. نگرانی داشتن می تواند خطرات سلامتی به همراه داشته باشد ، اما وجه مثبت درک بهتر شخصیت شما این است که می توانید برای انجام مراقبت های پیشگیرانه گام بردارید.
  • نگرانی خود را کنترل کنید. نگرانی بیش از حد آسیب زننده است بنابراین یافتن راه هایی برای کنترل افکار خود و جایگزینی احساسات مثبت با احساسات منفی مهم است. درصورت غلبه بر احساسات روان رنجورانه ، استراتژی هایی مانند حواس پرتی ، گفتگو با دوستان و تکنیک های آرام سازی می تواند مفید باشد.
نوع D

شخصیت نوع D برای اولین بار در سال ۱۹۹۶ معرفی شد و با ویژگی های “پریشان” مانند بیشتر در معرض احساسات منفی و عدم ابراز وجود شناخته می شود. استرس ، افسردگی ، اضطراب ، عصبانیت و تنهایی نیز با شخصیت تیپ D در ارتباط است.که می تواند عواقب جدی برای سلامتی به همراه داشته باشد. یک مطالعه نشان داد که افراد با شخصیت نوع D در مقایسه با افراد با تیپ های شخصیتی دیگر چهار برابر بیشتر در معرض خطر مرگ هستند. طبق مطالعه دیگری که در مجله Circulation منتشر شده است : کیفیت و نتایج قلب و عروق ، افراد با این تیپ شخصیتی در معرض خطر سه برابر افزایش مشکلات قلبی ، از جمله نارسایی قلبی قرار دارند.

راهکار:

  • با دکتر خود صحبت کنید برخی از کارشناسان امیدوارند غربالگری بیماران قلبی برای این ویژگی ها به پزشکان این امکان را بدهد که افراد در معرض خطر را با مشاوره شناختی و رفتاری ارتباط دهند.
  • تکنیک های خوب مدیریت استرس را تمرین کنید. رویکردهای خودیاری مانند تمرین تکنیک های خوب مدیریت استرس و تغییر شکل رویدادها برای تمرکز بر احساسات مثبت تر نیز ممکن است مفید باشد.
درونگرا ها

یک مطالعه نشان داد افرادی که تمایل به برونگرایی ، وظیفه شناسی و توافق بیشتری دارند سالم تر هستند. این امر تا حدی به این واقعیت مربوط می شود که افرادی که سطح بالاتری از این صفات را از خود نشان می دهند،تمایل دارند ارتباط موثرتری با پزشکان خود برقرار کنند. یک مطالعه در سال ۲۰۰۹ نشان داد حمایت اجتماعی با نتایج بهداشت جسمی از جمله رفتارهای سالم تر ،مهارت های بهتر کنار آمدن و رعایت برنامه های معمول پزشکی مرتبط است.  پزشکان و دیگر متخصصان بهداشت از مدت ها پیش فهمیده اند که پشتیبانی و ارتباط اجتماعی با کیفیت می تواند تأثیر محافظتی مهمی بر سلامت جسمی و روانی داشته باشد.

در حالی که تحقیقات نشان می دهد تیپ شخصیتی به وضوح در سلامتی و بهزیستی نقش دارد برخی از بیماری ها احتمالاً تحت تأثیر ویژگی های روانشناختی قرار دارند. به عنوان مثال بیماری قلبی نسبت به سرطان با نوع شخصیت ارتباط بیشتری دارد. شخصیت بر رفتار و انتخاب سبک زندگی تأثیر می گذارد. افرادی که دارای وظیفه شناسی بیشتری هستند ،ممکن است انتخاب های سالم تری داشته باشند در حالی که افرادی که دارای روان رنجوری هستند ممکن است کمتر به دنبال کمک پزشکی یا سیستم های پشتیبانی اجتماعی ضعیف تر باشند مانند بسیاری از موارد ، خطر فردی شما برای ایجاد یک مشکل سلامتی می تواند به عوامل فراتر از شخصیت  از جمله ژنتیک ، محیط ، سبک زندگی و رفتارها بستگی داشته باشد. درک شخصیت شما ممکن است راهی عالی برای کمک به تعیین نوع انتخاب یا تغییراتی در سلامتی باشد که باید روی ایجاد آن متمرکز شوید.  برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع بلامانع است.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
Need Help? Chat with us