روانشناسی فردی

افرادی که نمی توانند بخوابند

سه دلیل از سوی محققان برای بی خوابی عنوان شده است جزء کدام دسته اید؟

خط سلامت: هما مسافر: تحقیقات نشان داده است که ۵۴ درصد بزرگسالان  در طول سال گذشته حداقل یک بار در هفته حداقل یک علامت بی خوابی را تجربه کرده اند و ۳۳ درصد آن ها حداقل یک علامت بی خوابی داشته اند. مطالعات همچنین نشان داده است ، بین ۱۰ تا ۱۵ درصد از بزرگسالان در ایالات متحده دچار بی خوابی مزمن هستند که به اندازه کافی شدید است و بر عملکرد روزانه آنها تأثیر می گذارد.

مشکل بی خوابی

سه معیار اصلی که امکان بی خوابی را نشان می دهد.

اول  ممکن است در به خواب رفتن مشکل داشته باشید. به طور کلی باید ۱۵ دقیقه طول بکشد تا به خواب بروید. روانشناسان می گویند: اگر بیش از ۳۰ دقیقه طول بکشد که کسی دوباره به خواب برود دچار  مشکل  است. اگر قبل از رفتن به رختخواب به خواب بروید ، خوب نیست ، زیرا ممکن است به این معنی باشد که فرد خواب کافی ندارد یا مانند آپنه انسدادی خواب اختلال خواب دیگری دارد .

دومین معیار بی خوابی ، بیدار شدن در نیمه شب است به طور معمول همه افراد  در طول شب بیدار می شوند،اما وقتی این افراد بیدار می شوند  به مدت ۳۰ دقیقه یا بیشتر بیدار می مانند ،که مشکل ایجاد می شود.

سومین معیار اصلی که ممکن است به معنی بی خوابی افراد باشد این است که صبح  خیلی زود بیدار می شوند و دیگر به خواب نمی روند.

این تصور غلط است که افراد مبتلا به بی خوابی اصلاً نمی خوابند. جرارد جی مسکیل می گوید: افراد مبتلا به بی خوابی گزارش می دهند که اصلاً نمی خوابند ، اما این از نظر جسمی غیرممکن است ، زیرا هیچکس نمی تواند در شبانه روز بدون خواب دوام بیاورد.

 بی خوابی حاد

آیا افراد فقط با یک شب خواب بد واجد شرایط بی خوابی هستند؟ پاسخ مثبت است ، یعنی به این دلیل که دو نوع مختلف بی خوابی وجود دارد و دانستن آن مهم در تعیین چگونگی درمان اهمیت دارد .

بی خوابی حاد نوع خفیف تری است که به احتمال زیاد همه در برخی از مواقع با آن دست و پنجه نرم می کنند. طبق مطالعات صورت گرفته ، ۳۰ تا ۳۵ درصد بزرگسالان علائم کوتاه بی خوابی دارند ، در حالی که ۱۵ تا ۲۰ درصد با بی خوابی کوتاه مدت که کمتر از سه ماه طول می کشد دست و پنجه نرم می کنند.
دکتر نواکوفسکی می گوید : این حالت معمولاً بیش از چهار هفته طول نمی کشد و معمولاً با از بین بردن عامل استرس زا که باعث مشکلات خواب می شود ، خود به خود از بین می رود.

بی خوابی مزمن و تداوم بی خوابی

نوع شدیدتر بی خوابی ، بی خوابی مزمن است ، به این معنی که در طول سه ماه به طور متوسط ​​سه روز یا بیشتر در هفته فرد مشکل خواب دارد. طبق آکادمی پزشکی خواب آمریکا ، تقریباً از هر ۱۰ بزرگسال ۱ نفر دچار بی خوابی مزمن است.

بی خوابی مزمن به دلیل بی خوابی حاد شروع می شود ، اما حتی پس از استرس که در ابتدا باعث از بین رفتن مشکلات خواب می شود ، خواب آشفته همچنان پابرجاست. افراد مبتلا به بی خوابی مزمن معمولاً علائم خواب را تجربه می کنند که پزشکان از آن  “فاجعه بار” یاد می کنند.

اگرچه بی خوابی حاد با پذیرش عادت های خواب سالم ترمیم می شود یا ممکن است به خودی خود برطرف شود ، اما بیشتر افراد مبتلا به بی خوابی مزمن برای کمک به بازآموزی بدن برای داشتن خواب سالم نیاز به کمک یک متخصص خواب دارند . موثرترین روش درمانی نوعی مشاوره به نام درمان شناختی رفتاری (CBT) است که به افراد کمک می کند تا اضطراب را کاهش دهند.برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع بلامانع است.

 

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن