روانشناسی فردی

رابطه بین آپنه خواب و افسردگی ، اضطراب و خلق و خو

هرکسی پس از یک شب کم خوابی می تواند کمی تحریک پذیر باشد. اما اگر دچار آپنه خواب هستید ، تأثیرات آن بر روحیه شما بسیار بیشتر خواهد بود.

خط سلامت: مینو کیا: حتی یک شب خواب ناآرام کافی است که روحیه را کاهش دهد و ممکن است احساس اضطراب و افسردگی ایجاد کند.

طبق گزارش بنیاد ملی خواب (NSF) افرادی که بیش از حد در طول روز می خوابند بیشتر دچار بیماری های روانی مانند افسردگی می شوند.

آپنه خواب  و افزایش خطر افسردگی

به گزارش خط سلامت خواب آلودگی بیش از حد روزانه به خودی خود یک بیماری نیست بلکه نشانه یک اختلال مانند آپنه خواب است.برخی تحقیقات ارتباط بین آپنه انسدادی خواب و افزایش خطر ابتلا به اختلالات خلقی را نشان داده است. بر اساس مطالعه ای که در فوریه ۲۰۱۵ در مجله پزشکی بالینی خواب منتشر شد ، افراد مبتلا به افسردگی و اختلال استرس پس از سانحه نیز ممکن است دچار آپنه شوند .  مطالعه ای که در آوریل ۲۰۱۲ در ژورنال Sleep منتشر شده  نشان داد خروپف مکرر و مکث در تنفس با احتمال بیشتر افسردگی ارتباط دارد . خطر افسردگی در افرادی که با آپنه انسدادی خواب تشخیص داده شده اند به طور قابل توجهی بیشتر گزارش شده است.

همچنین بر اساس مطالعه ای که در مارس ۲۰۱۴ در مجله تحقیقات علوم پزشکی منتشر شده بزرگسالان مبتلا به آپنه انسدادی خواب ، ۵۳٫۹ و ۴۶٫۱ درصد به ترتیب درجاتی از اضطراب یا افسردگی دارند . در سپتامبر ۲۰۱۹ در مجله تحقیقات روانپزشکی مطالعه ای منتشر شدکه نشان داد حدود ۱۴ درصد از بزرگسالان که اقدام به خودکشی کرده بودند و مبتلا به اختلال افسردگی اساسی بودند آپنه انسدادی خواب داشتند.

رابطه آپنه و افسردگی

چه چیزی می تواند ارتباط بین آپنه خواب و افسردگی و اضطراب را توضیح دهد؟

اگر خواب شما به طور مکرر در طول شب قطع می شود ، ممکن است با تغییر در فعالیت مغز و مواد شیمیایی عصبی روبرو شوید که می تواند روحیه را بدتر می کند. در آپنه خواب نه تنها اکسیژن کم دریافت می کنید بلکه دارای احتباس دی اکسید کربن نیز هستید و تجمع دی اکسید کربن باعث اسیدی شدن خون می شود. همانطور که این خون به مغز شما جریان می یابد ، مراکز مغز شما تشخیص می دهند که نفس نمی کشید. دکتر دیکن توضیح می دهد: “انتقال دهنده های عصبی در مغز هنگام بیدار شدن تخلیه می شوند و در طول روز احساس خواب آلودگی و خواب آلودگی می کنید و برای انجام کارهایی که ممکن است شما را از ابتلا به افسردگی و اضطراب محافظت کند ، فاقد انرژی هستید.

درمان آپنه خواب

برخی شواهد نشان می دهد که درمان آپنه انسدادی خواب می تواند به بهبود خلق و خو کمک کند. یک متاآنالیز منتشر شده در ۲۰۱۹ در EClinicalMedicine نشان داد  با درمان احتمال افسردگی متوسط ​​تا شدید و بیماری های قلبی عروقی ۲۰ درصد کاهش می یابد.

سایر عادت های زندگی که می توانند علائم آپنه خواب و افسردگی را کاهش دهند عبارتند از:

  • به یک برنامه منظم خواب پایبند باشید و هر روز تقریباً در یک ساعت مشخص بیدار شوید.
  • در معرض نور خورشید باشید.
  • ورزش منظم داشته باشید.
  • پرهیز از مصرف بیش از حد کافئین یا الکل
  • درخواست حمایت از دوستان و خانواده

درست است که کنترل آپنه خواب و افسردگی دشوار است. اما خبر خوب این است که با درمان مناسب آپنه خواب  و در صورت لزوم ، درمان های افسردگی یا اضطراب   شرایط باید بهبود می یابد.برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع بلامانع است.

 

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن