روانشناسی فردی

خشم شما چه مدلی است

7 مدل خشم وجود دارد، خشم شما در کدام دسته قرار دارد

خط سلامت: مینو کیا: همه ی آدم ها خشمگین می شوند هر کس یک مدل خشم خود را بروز می دهد. روان شناسان می گویند خشم ۷ مدل دارد.

به گزارش خط سلامت خشم و عصبانیت ناخوشایند است ولی خشم و عصبانیت یک بخش طبیعی انسان است که به عنوان یک محرک قدرتمند از انسان محافظت می کند.

به گزارش گروه ترجمه ی خط سلامت خشم مزمن باعث خطر حمله ی قلبی و سکته ی مغزی می شود. در اینجا به انواع مدل های خشم می پردازیم تا متوجه شوید خشم شما از چه مدلی است و چگونه باید آن را مدیریت کنید.

خشم منفعل

اگر از چیزی ناراحت و خشمگین شده اید ولی نمی توانید با صدای بلند در مورد آن صحبت کرده یا اعتراض کنید و فقط آن را تائید کرده اید، خشم منفعل دارید. افرادی که خشم منفعل دارند معمولا با کنایه صحبت می کنند. به گزارش خط سلامت در خشم منفعل فرد انگار احساسات خود را درون یک بطری ریخته و اجازه نمی دهد که از بطری بیرون بیاید. بنابراین تنش با او باقی خواهد ماند. سیستم ایمنی بدن او ضعیف شده و با احتمال بیشتر به بیماری های قلبی، سردرد، پوست … مبتلا خواهد شد. این افراد در یک موقعیت خاص با خشم خود به دیگران آسیب خواهند رساند.

درمان: اگر فردی دچار خشم منفعل است، بهتر است که نخست در مواقعی که خشم دارد با دوستان نزدیک خود به صحبت بشیند، راه دیگر انجام فعالیت بدنی است تا چرخه ی استرس شکسته شود.

خشم انفجاری

وقتی کسی پشت فرمان قرار دارد و خشم خود را می خواهد بروز دهد به صورت متناوب و دوره ای شروع به انجام رفتار های پرخاشگرانه می کند. این پرخاش ها و خشم ها به صورت کلامی بیان می شود که اغلب متناسب با شرایط نیست.

پرفسور آیکن – مدیر مرکز درمان خلق و مربی روان پزشکی بالینی در دانشگاه ویکی فلوست- می گوید: در خشم انفجاری، فرد به یکباره و انفجاری عصبانی می شود. درست مثل یک تشنج. این افراد اغلب به علت عصبانیت ناپایدار علیه دیگران خشونت می کنند.

درمان: مراجعه به یک متخصص در این خشم های انفجاری لازم است ولی قبل از آن فرد مبتلا به این نوع خشم، نباید این روش را که منجر به وارد کردن آسیب به فرد دیگری است، به عنوان یک راهکار بپذیرد.

خشم مزمن

به گزارش گروه ترجمه ی خط سلامت اگر کسی عصبانیت را بیش از چند ماه حفظ کند دچار خشم مزمن است. این نوع خشم سیستم ایمنی را تضعیف کرده و باعث بروز مشکلات قلبی خواهد شد. معمولا این افراد از فشار خون بالا رنج می برند.

این اشخاص پس از مدتی به خشم و عصبانیت عادت پیدا می کنند و با خشم می خوابند و بیدار می شوند و در تمام طول مدت شبانه روز دنبال این هستند که با خشم و عصبانیت از موضوعی به موضوع دیگر حرکت کنند.

درمان: افراد مبتلا به خشم مزمن نیاز به درمان دارند، اگر درمان صورت نگیرد دچار مشکلات قانونی خواهد شد و معمولا از دوستان و خانواده دور خواهند ماند.

خشم انتقام جویانه

اگر دچار خشم های تکرار شونده و وسواسی نسبت به یک فرد هستید و فکر می کنید کسی به شما ظلم کرده است، دچار خشم انتقام جویانه شده اید.

به گزارش خط سلامت دکتر آیکن در این مورد می گوید: این خشم و عصبانیت از نظر روحی و جسمی به صورت افکار وسواسی، استرس زیاد و افزایش ایجاد مشکلات قلبی بروز می کند.

مطالعات نشان می دهد که وقتی کسی نسبت به این افراد دچار استثناء می شود، فرد فرصتی برای انتقام پیدا می کند و در این زمان مرکز دوپامین به روشی شبیه به اعتیاد فعال می شود به عبارت دیگر انتقام نزد این افراد شیرین و اعتیاد آور می شود.

درمان: اگر از خشم انتقام جویانه رنج می برید یک روش خوب آن است که حواس خود را پرت کنید و دست به کار هایی بزنید که این خشم را از شما دور می کند، پیشنهاد می کنیم به سمت کار های داوطلبانه بروید و در کنار آن دیگران را ببخشید.

خشم متحجر

وقتی کسی احساس می کند که در عصبانیت خود گیر کرده و سخت می تواند چیزی را ببخشد و ناراحتی ها را فراموش کند دچار خط متحجرانه شده است. در این زمان افراد به احساس نفرت و تلخی وابسته می شوند و دائم منتظرند که دیگران از آن ها عذر خواهی کنند ولی معمولا فرد متقابل اصلا به این مساله اهمیتی نمی دهد.

درمان: به گفته ی متخصصان کلید غلبه بر خشم متحجرانه آن است که فرد به بخشش روی آورد. وی باید درک کند عصبانیت هیچ کس را به نقطه ی امن نمی رساند. اگر فردی که دچار خشم متحجرانه است به نقطه ی بخشش رسیده است، می تواند از یک درمانگر کمک بگیرد و احساسات دفن شده ی منفی اش را از بین ببرد.

خشم اتفاقی

به گزارش خط سلامت عصبانیت احساس بد یا وحشتناکی نیست بلکه به فرد کمک می کند تا متوجه شود اشتباهی روی داده است. این نوع خشم در برابر یک محرک یک دفعه ایجاد شده و سپس پایین می آید.

درمان: در این مواقع درست این است که مستقیم و مناسب گفتگو کرده و از عبارت« احساس می کنم» به جای تهدید استفاده کنید. با این توصیه انفجار خشم به تعبیرات نا مناسب کلامی تغییر جهت نداده و دیگر کسی را درگیر نمی کند.

خشم هم دلانه

تا وقتی خشم به صورت مناسب بیان شود با خشم هم دلانه و سالمی رو به رو هستیم. خشم هم دلانه زمانی روی می دهد که از طرف شخص دیگری عصبانی می شوند. هم دلی احساسی سالم برای کاهش خشم در بسیاری از شرایط است. به گفته ی دکتر آیکن سلامت روان وقتی بهبود می یابد که ما بیش از حد از خود به دیگران توجه کنیم. برای مثال انجام کارهای داوطلبانه موجب ارتقاء سلامت روان است..برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع بلامانع است.

 

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن