تغذیه و ورزش

غذاهای شادی بخش

این خوردنی ها خوشحال تان می کند

غذاها و مواد غذایی بر روحیه افراد تاثیر می گذارند و باعث ایجاد شادی و نشاط در آنان می شوند . پژوهش های روانشناسی نشان می دهد با استفاده از مواد غذایی می توان به افراد در بهبود روحیه شان کمک کرد.

متخصصان در دانشگاه هاروارد ثابت کرده اندمواد غذایی وغذاهای حاوی اسید چرب امگا ۳ و ویتامین ب ۱۲ ،  اسید فولیک و پروتئین های گیاهی و گوشت سفید سبب بهبود خلق و خو و احساس شادی می شود.
تحقیقات نشان می دهد  برخی ازمواد غذایی و چند راهکار ساده و طبیعی در بهبود خلق و خو و افزایش شادی و موثر هستند. برخی از عادت های غذایی موثر در بهبود خلق و خو عبارتند از:

کربوهیدرات های تصفیه شده

استفاده از کربوهیدرات های تصفیه شده مانند آب نبات، شکلات، شیرینی و آرد سفید، در ابتدا به مصرف کننده احساس انرژی می دهند؛ ولی به سرعت بدن را خسته و خلق و خو را تنگ می کنند. برخلاف تصور عموم، استفاده از خوراکی هایی که قند مصنوعی دارند، سبب شادی و حس سرزندگی نمی شود.

 بهبود خلق و خو با پروتئین

استفاده از مواد پروتئینی، به ویژه پروتئین های گیاهی و گوشت سفید، سبب احساس شادی می شود و خلق و خو را بهبود می دهند.
اسیدهای چرب امگا ۳ یکی از مهمترین فاکتورهای بهبود خلق و خو و رفع افسردگی هستند.
تحقیقات نشان می دهد که ویتامین B12 و فولات (فولیک اسید) یکی از مهمترین منابع تولید انتقال دهنده عصبی سروتونین است که نقش مهمی در ایجاد احساس شادی و نشاط دارد.

 اسید آمینه ها شادی بخش اند

-موز
-تخم کدو حلوایی
چای بابونه
دانه های روغنی علاوه بر پروتئین فراوان، دارای منیزیم هم هستند.  تحقیقات نشان می دهد، کمبود منیزیم در بدن سبب تخلیه انرژی از بدن می شود. منیزیم همچینن در غلات کامل به ویژه درحبوبات وجود دارد.  دانه های روغنی همچنین حاوی سلنیوم هستند که این نوع ماده طبیعی، تقویت کننده خلق و خو است. این ماده معدنی همچنین در گوشت ها، غذاهای دریایی، دانه ها و غلات وجود دارد.
ماهی سالمون
ماهی  چرب سالمون سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. این مواد بدن را در مقابل افسردگی محافظت می کنند. امگا ۳ موجود در ماهی ها مزایای متعدد زیادی دارد که از آن جمله می توان به سالم ماندن قلب اشاره کرد. درکنار ماهی ها، خشکبار و سبزی های برگ سبز تیره هم دارای امگا ۳ هستند.
همچنین بررسی ها نشان می دهد افرادی که هر روز صبحانه می خورند پرانرژی تر بوده و در تمام طول روز خوش اخلاق ترند. صبحانه ای که دارای فیبر فراوان و مواد مغذی مثل کربوهیدرات ها (شامل غلات کامل )، چربی های مفید و پروتئین های مناسب باشد، بهترین صبحانه ها هستند.
یکی دیگر از راه های تنظیم قند خون ، پرانرژی بودن و خلق مثبت،خوردن وعده های کوچک اما متعدد هر۳ تا ۴ ساعت یک بار است.
میان وعده هایی متشکل از کره بادام روغنی  روی کراکرهای تهیه شده از غلات و گندم به اضافه یک ساندویچ گوشت بدون چربی و سالاد به همراه شیر و لبنیات بهترین میان وعده ها هستند.
میانبر به دنیای شادی
پرخوری و حجم بالای غذا در یک وعده، یکی از مهمترین دلایل ناراحتی و احساس تنبلی است؛ بهتر است تعداد وعده های غذایی بیشتر شود، ولی در هر وعده غذای کمتری میل شود.
-ورزش کنید
ورزش و پیاده روی منظم یکی از مهمترین روش های بهبود خلق و خو است. تحقیقات نشان می دهد که ورزش منظم و گروهی علایم افسردگی را به طور کامل نابود می کند.
خواب کافی داشته باشید
-هوای تازه استنشاق کنید
-زیاد بخندید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن