دسته‌بندی نشده

روانشناسی خرید / احتکار در روزهای کرونایی

خط سلامت : انزوای اجتماعی و ترس دو عاملی هستند که در روزهای کرونایی بیشتر افراد با آن دست و پنجه نرم می کنند و به این علت از لحاظ روان شناختی با خریدن چیزهایی که لازم ندارند و یا احتکار کردن می خواهند بر این احساس ناتوانی در تحمل این استرس و تنهایی غلبه کنند.

مریم سامانی – روانشناس بالینی – در این مورد گفت : افرادی که تحمل پریشانی برای آنها دشوار تر است به احتمال بیشتری دست به خرید چیزهایی می زنند که در مورد نیاز شان نیست و با نشناختن مکانیسم روانی شان به آن برچسب پیش بینی می زنند.

وی به خبرنگار خط سلامت گفت : ویروس کرونا و بحران کووید ۱۹ از منظر دیگر برای گروهی از افراد نزدیک بودن مرگ را یادآوری می کند و فرد برای جبران این ترس، حتی اگر دچار علائم پریشانی و عدم تحمل آن هم نشده باشد، به خرید کردن روی می آورد.

وی در پاسخ به این سوال که در این شرایط چگونه می توانیم منطقی خرید کرده و بر این فشارهای روانی غلبه کنیم گفت : با آگاهی از تفکرات و تکنیک های رفتاری صحیح می توان افکار و احساسات آزاردهنده را مدیریت کرد. باورها را با حل مساله به چالش کشید و تصمیمات صحیحی را اتخاذ کرد. یک راهکار این است که قبل از خرید با تهیه یک لیست و بررسی تاریخ مصرف آنچه هنوز در خانه باقی مانده است، نیاز واقعی خانواده را سنجید و برنامه ای چید تا فرد بتواند آگاهانه تر تصمیم بگیرد. بنابراین وقتی به خرید می روید لیستی در دست داشته باشید و فقط به آن توجه کنید تا دچار خرید های ناشی از اضطراب کرونا نشوید.

این روانشناس بالینی ادامه داد : اضطراب داشتن همیشه هم بد نیست، طبق تحقیقات و پژوهش های صورت گرفته، اضطراب گاهی باعث تصمیم گیری های بهتر می شود. پس به جای تحمل پریشانی و اضطراب خرید های غیر ضروری و اضافی با درک مکانیسم های روانی هنگام خرید، منطقی تر با استرس کووید ۱۹ برخورد کرده و اضطراب مضاعفی برخود وارد نکنید.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن