دسته‌بندی نشده

گردونه ی سمی و فکر های تکرار شونده

روان شناسان فکر های تکرار شونده را یکی از عوامل آسیب زننده مهم به سلانت روان می دانند.

خط سلامت: وقتی فکری تکرار می شود و در ذهن بار ها و بار ها می چرخد، افراد را در یک گردونه سمی قرار می دهد که حاصلش رسیدن به پنج راه تیره و تاریک است.

به گزارش خبرنگار خط سلامت وقتی فکری تکرار می شود انگار انتقاد های درونی به افراد امر و نهی می کنند و او می خواهد از طریق این باید ها و نباید ها دست به تغییر خود بزند.

این گزارش حاکی است اگرچه زنان و مردان با یکسری انتقاد و فکر رو به رو هستند ولی دسته ای از افراد که اغلب شان را دختران و زنان تشکیل می دهند تمرکز بیشتری بر زیبایی و جسم خود دارند. بر این اساس این افکار آنان را به پنج قالب می رساند.

گزارش خط سلامت حاکی است. نخستین قالب مربوط به کمبود و نقصان است یعنی من عیبی دارم. دومین قالب شرمندگی است به این معنا که عیب های من آشکار هستند و همه می توانند آنها را ببینند و این مساله باعث شرم و خجالت من است.

سومین قالب گناه است یعنی آنکه کسی را آزار داده و اذیت کرده ام. چهارمین قالب مربوط به عقده ی حقارت است به این معنا که من در مقایسه با دیگران کمبود هایی دارم و از آنها کوچکتر و حقیر تر هستم.

و آخرین قالب همان پیش بینی های منفی و بزرگ نمایی است که بر اثر آن همه چیز از بین رفته و نابود خواهد شد.

راه حل چیست؟

به گزارش خط سلامت وقتی فکری تکرار می شود می توان آن فکر را به عقب نشینی وادار کرد. یعنی تکنیک هایی برای رهایی از این پنج قالبی که سلامت روان را به خطر می اندازد، وجود دارد.

برای مثال اگر در جایی اشتباه یا لغزشی از خود سر زد آن را به تمام نقاط و ابعاد دیگر گسترش ندهد و بگوید فقط در این مورد اشتباه کردم و این اشتباه قابل جبران بوده و آن قدر ها هم بزرگ نیست.

دومین تکنیک این است که به این فکرها توجه کنیم. فرار از مسائل ناراحت کننده راه حل نیست. رو به رو شدن با آن فکر ها درست زمانی که جریان دارند، کمک بزرگی به حل آنها خواهد کرد.

سومین تکنیک ابراز قدرت در برابر افکار نا امید کننده است. زمانی که در ذهن این فکر مرور می شود که نمی توانم… بلافاصله با واژه ی البته که می توانم باید به مقابله با آن برخاست.

یک تکنیک عملی

در برابر افکاری این چنین می توان از تکنیک مچ گیری یا بستن یک بند لاستیکی دور مچ استفاده کرد. هر زمان افکار ناخوشایند حمله کردند، با خبر باشید که ذهن با یک جریان منفی رو به رو است. این شناخت کمک می کند تا بدانیم در چه شرایطی قرار دهیم. وقتی شرایط را شناختیم، رو به رو شدن با مساله و یافتن راه حل دیگر دشوار نیست.

دسته ای از افکار مزاحم

دسته ای از این افکار شامل سوالات زیر است:

– نمی توانم هیچ کاری را درست انجام دهم.

– از خودم بدم می آید.

– چرا با او مثل من رفتار نکردند؟ چرا او به خودش اجازه می دهد این طور رفتار کند؟ چرا او مثل من نیست؟

– چرا نمی توانم مادر خوبی باشم؟

– چرا زشتم؟ چرا مثل آنها زیبا نیستم؟

یک نمونه ی واقعی

– اسمش سمیرا است. ۳۱ سال دارد.

صدای درونش چه می گوید؟

– چرا نمی توانی هر چیزی را سر جای خودش بگذاری؟ تو یک آدم شلخته ای؟ هیچ وقت نتوانسته ای مثل دختر عمه ات باشی و ….

تکنیک خاموشی:

– کلمه ی چرا را حذف می کند. به جای قضاوت خود به عنوان یک فرد شلخته روی رفتار های خوشایند و ویژگی های مثبت متمرکز می شود، مقایسه را کنار می گذارد.برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
Need Help? Chat with us